Document

MARC Record ‫معادلة كتيبات اختبار الدراسة الدولية لقياس مهارات القراءة (PIRLS) للصف الرابع الأساسي في سلطنة عمان باستخدام نظرية الاستجابة للمفردة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to compare true score equating method and observed score equating method with PIRLS test booklets using common item and Non-equivalent group design. PIRLS 2011 test booklets were used which is consisted of 146 test items (74 Dichotomous and 72 polytomous). Items were divided into 13 booklets, each with two blocks (one literary and one informatiomal). PIRLS test booklets were administered to 13 groups of fourth grade students in sultanate of Oman with a total sample of 10394 students. The data was analyzed by Multilog7.03 program to estimate both item and ability parameters. Assumptions of IRT (unidimensionality and local independence) were examined and supported. Also, item fit was examined and supported using Samejima's graded response model. Results showed differences among the descriptive statistics for the test booklets before equating. After equating, results revealed that the booklets had similar descriptive statistics to booklet (1) as a reference booklet. Also, the two equating methods (true and observed) were significantly different for all booklets except booklets (4) and (5) where there was no statistical difference between the two equating methods.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى المقارنة بين طريقة معادلة الدرجات الحقيقية وطريقة معادلة الدرجات المشاهدة في معادلة الاختبارات باستخدام تصميم المجموعات غير المتكافئة ذات الفقرات المشتركة، وكانت أداة الدراسة اختبار قياس مهارات التقدم في القراءة (PIRLS) لعام ۲۰۱۱؛ حيث يتكون من 146 فقرة اختبارية (منها 74 مفردة ثنائية الاستجابة، و ۷۲ مفردة متعددة الاستجابة)، تم تقسيمها إلى 13 كتيب بحيث يشمل كل كتيب على نص أدبي ونص علمي، ثم تم توزيعها على ۱۳ مجموعة من طلبة الصف الرابع الأساسي بسلطنة عمان بعينة إجمالية بلغت 4 ۱۰۳۹ طالبا وطالبة. تم استخدام برنامج Multilog7 . 03 لتقدير بارامترات المفردات الاختبارية وقدرات الأفراد ووضعها على تدريج مشترك، كما تم التحقق من افتراضات النظرية الحديثة (افتراض أحادية البعد والاستقلال الموضعي للفقرات)، ثم تحديد طريقتين للمعادلة تتبعان النظرية الحديثة في القياس: وهما طريقة معادلة الدرجات الحقيقية وطريقة معادلة الدرجات المشاهدة باستخدام برنامج ( PolyEquate V0 . 5) . كما تم استخدام اختبار "ت" للعينات المترابطة لمعرفة مدى اختلاف القيم المعادلة بالطريقتين، حيث أظهرت النتائج تحقق افتراضات النظرية الحديثة، وكذلك مطابقة بيانات الاختبار الافتراضات نموذج الاستجابة المتدرجة، كما أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة.(0 .05) بين متوسطات القيم المعادلة بطريقتي الدرجات الحقيقية والدرجات المشاهدة. أي يوجد اختلاف بين القيم المعادلة بطريقتي المعادلة (الدرجات الحقيقية والدرجات المشاهدة) لصالح المعادلة بالدرجات المشاهدة في جميع الكتيبات، ماعدا الكتيب (۱۰) كان الاختلاف بين القيم المعادلة لصالح المعاملة بالدرجات الحقيقية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
ماليسيك، جوناثان.
جريدة عمان.
2024-11-28
Journal articles
6
0
عباس، لؤي حمزة.
جريدة عمان.
2022-12-29
Journal articles
4
0
حمد، هدى.
جريدة عمان.
2022-03-31
Journal articles
0
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996