Document
معايير مقترحة لتطوير تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس في الكليات الخاصة بسلطنة عمان.
Other titles
Proposed Criteria to Develop the Performance Evaluation of Faculty Members in Private Colleges in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at proposing criteria to develop the Performance
evaluation of faculty members in private colleges in the Sultanate of Oman.
Target participants were teaching staff working in private colleges in the
Sultanate of Oman. The study was conducted based on five criteria including, a)
quality of teaching, b) performing administrative and academic work, c)
seriousness and perseverance at work, d) relationship with colleagues, and e)
research and community services.
Data were collected through a questionnaire filled out by 114 teaching staff
in eight private colleges. To collect the data, a descriptive method was utilized,
Findings of the study showed that participants were in high agreement with the
statements regarding the items in the questionnaire about proposing criteria to
develop the performance evaluation of faculty members in private colleges in the
Sultanate of Oman. The questionnaire findings revealed no statically significant
differences (p≤0.05) among the averages of the sample responses concerning the
proposed criteria. The entire tool was attributed to gender, level of education, and
years of experience. The most important recommendation of the study were
unified central mechanisms at the level of private colleges in evaluating the
performance of faculty members and relying on specific and unified objective
criteria to ensure proper evaluation to be implemented at the departmental level
annually.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى وضع معايير مقترحة لتطوير عملية تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس في الكليات الخاصة بسلطنة عمان، وذلك بعد دراسة حول المعايير المقترحة في تقييم أعضاء هيئة التدريس في الكليات الخاصة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس عبر خمسة معايير، وهي: (1) جودة التدريس، (2) القيام بالأعمال الإدارية والأكاديمية، (3) المثابرة والجدية في العمل، (4) العلاقة مع الزملاء، (5) البحث وخدمة المجتمع، حيث تم إستخدام المنهج الوصفي في جمع البيانات من خلال الإستبانة؛ حيث طبقت الإستبانة على عينة من (114) عضواً من أعضاء هيئة التدريس في الكليات الخاصة في سلطنة عمان.
جاءت تقديرات أفراد عينة الإستبانة حول المعايير المقترحة في تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس في الكليات الخاصة بدرجة موافقة "كبيرة" في الأداة ككل في المعايير الخمسة حسب استجابات أفراد عينة الإستبانة، وكشفت نتائج الإستبانة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول المعايير المقترحة في تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس بسلطنة عمان في المعايير الخمسة، والأداة ككل تعزى لمتغيرات الجنس، والمستوى التعليمي، وسنوات الخبرة.
جاءت تقديرات أفراد عينة الإستبانة حول المعايير المقترحة في تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس في الكليات الخاصة بدرجة موافقة "كبيرة" في الأداة ككل في المعايير الخمسة حسب استجابات أفراد عينة الإستبانة، وكشفت نتائج الإستبانة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (??0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول المعايير المقترحة في تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس بسلطنة عمان في المعايير الخمسة، والأداة ككل تعزى لمتغيرات الجنس، والمستوى التعليمي، وسنوات الخبرة.
Category
Theses and Dissertations