Document
مدى اكتساب طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان للمهارات الحياتية المتضمنة في منهاج المهارات الحياتية.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the acquisition of life skills involved in the curriculum of Life Skills among grade ten pupils in the Sultanate of Oman. . To achieve the aims of the study, the researcher designed a scale consisted of three components which are : the cognitive, the emotional and the behavioral components divided into five main areas namely (personal and social skills, health and safety, citizenship and globalization, labour world and house culture ). These are the key areas that found the curriculums of the school subject "Life Skills" in the Sultanate of Oman .After checking the validity and reliability of the study instrument, it was applied to the study sample consisting of (883) male and female pupils from different schools in the governorate of Muscat, Dakhiliya and Sharqiya-North The study's results showed that the percentage of the acquisition of life skills involved in the curriculum of Life Skills among grade ten pupils in the Sultanate of Oman was high and reached (73,26%). The study also showed statistic differences at the level of (a= 0.05) due to the variable of gender (male/female) in favor of female. The researcher recommended the need to work to raise the level of students in the cognitive component of the life skills curriculum for the five it's of component reconsidering upgrading teachers, curriculum content, assessment methods, and means of material life skills.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مدى اكتساب طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان للمهارات الحياتية المتضمنة في منهاج المهارات الحياتية، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد مقياس مكون من ثلاثة مكونات هي: المكون المعرفي، والمكون الوجداني، والمكون السلوكي، موزعة على خمسة محاور رئيسية هي المهارات الشخصية والاجتماعية، الصحة والسلامة المواطنة والعولمة، عالم العمل، الثقافة المنزلية وهي المهارات التي يرتكز عليها بناء منهاج مادة المهارات الحياتية بسلطنة عمان، وبعد التحقق من صدق أداة الدراسة وثباتها، تم تطبيقها على عينة مكونة من (۸۸۳) طالبا وطالبة من محافظة مسقط، ومحافظة الداخلية ومحافظة شمال الشرقية.
وأظهرت نتائج الدراسة أن اكتساب طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان للمهارات الحياتية المتضمنة في مناهج المهارات الحياتية كانت مرتفعة بنسبة مئوية للمتوسط الحسابي بلغت (۷۳٫۲۹%)، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0 . 05) تعزي لمتغير النوع (ذكور إناث) لصالح الإناث في المكونات الثلاثة.
وأوصت الباحثة بضرورة العمل على رفع مستوى الطلبة في المكون المعرفي لمنهاج المهارات الحياتية للمحاور الخمسة المكونة له من خلال إعادة النظر في تأهيل معلمين المادة، ومحتوى المناهج وأساليب ووسائل تقويم مادة المهارات الحياتية.
وأظهرت نتائج الدراسة أن اكتساب طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان للمهارات الحياتية المتضمنة في مناهج المهارات الحياتية كانت مرتفعة بنسبة مئوية للمتوسط الحسابي بلغت (۷۳٫۲۹%)، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0 . 05) تعزي لمتغير النوع (ذكور إناث) لصالح الإناث في المكونات الثلاثة.
وأوصت الباحثة بضرورة العمل على رفع مستوى الطلبة في المكون المعرفي لمنهاج المهارات الحياتية للمحاور الخمسة المكونة له من خلال إعادة النظر في تأهيل معلمين المادة، ومحتوى المناهج وأساليب ووسائل تقويم مادة المهارات الحياتية.
Category
Theses and Dissertations