Document
مدى ممارسة القيادة بالأخلاق لدى مديري المدارس الحكومية وعلاقتها بتطوير أداء المعلمين في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمَان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The extent of practicing leadership with ethics among public school principals and its relationship to developing teachers’ performance in the South Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024-05-14
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the extent to which leadership with ethics is practiced by
public school principals and its relationship to developing teachers’ performance in the South Al
Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman. The descriptive analytical correlational method
and the questionnaire were used as a tool for collecting data for the study, which consisted of two
parts: The first part is a scale consisting of (33) items to measure the extent of practicing ethical
leadership among public school principals, and the second part is a scale consisting of (20) items
to measure the level of teachers’ performance. The study sample chosen by the researcher in a
simple random way consisted of (290) male and female teachers from Public schools in the
South Al Sharqiyah Governorate, Oman . The results of the study showed the following: The
extent of practicing leadership with ethics among government school principals in the South Al
Sharqiyah Governorate was at a high level. The field of moral personal qualities ranked first and
at a high level, the field of moral administrative qualities came in second place and at a high level
as well, and the field of human relations ranked third at a high level. The results showed that
there is a high level of developing teachers’ performance, and that there is a positive correlation
between the extent to which public school principals practice ethical leadership and developing
teachers’ performance, and showed that there are no statistically significant differences at the
significance level (α≤0.05) depending on the demographic variables of the study sample
members (Gender, Educational Qualification, and Years of Experience). Based on the results,
the study recommends the following: - Work on developing various training programs and
courses whose goal is to train government school leaders on ethical leadership in the South Al
Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman, to reinforce and maintain this high level of
practice. -Enhancing this high level of practice of leadership with ethics among public school
principals in the South Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman. - Conduct more
studies and research that examine the relationship between ethical leadership and variables other
than those mentioned in this study .
Keywords: leadership with ethics; Teacher performance; Developing teacher performance;
South Sharqiyah Governorate.
Arabic abstract
دفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى ممارسة القيادة بالأخلاق من قبل مديري المدارس الحكومية وعلاقتها بتطوير أداء المعلمين في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي الارتباطي والاستبيان كأداة لجمع البيانات للدراسة، والتي تكونت من جزئين: الجزء الأول مقياس يتكون من (33) بندًا لقياس مدى ممارسة القيادة الأخلاقية بين مديري المدارس الحكومية، والجزء الثاني مقياس يتكون من (20) بندًا لقياس مستوى أداء المعلمين. تم اختيار عينة الدراسة التي اختارها الباحث بطريقة عشوائية بسيطة من (290) معلمًا ومعلمة من المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية في عمان.
أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: أن مدى ممارسة القيادة بالأخلاق بين مديري المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية كان بمستوى عالٍ. احتل مجال الصفات الشخصية الأخلاقية المرتبة الأولى وبمستوى عالٍ، وجاء مجال الصفات الإدارية الأخلاقية في المرتبة الثانية وبمستوى عالٍ أيضًا، واحتل مجال العلاقات الإنسانية المرتبة الثالثة بمستوى عالٍ. أظهرت النتائج أن هناك مستوى عالٍ من تطوير أداء المعلمين، وأن هناك علاقة إيجابية بين مدى ممارسة القيادة الأخلاقية من قبل مديري المدارس الحكومية وتطوير أداء المعلمين، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تبعًا للمتغيرات الديموغرافية لأفراد عينة الدراسة (الجنس، المؤهل التعليمي، وسنوات الخبرة).
بناءً على النتائج، توصي الدراسة بما يلي:
العمل على تطوير برامج تدريبية ودورات متنوعة هدفها تدريب قادة المدارس الحكومية على القيادة الأخلاقية في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان، لتعزيز والحفاظ على هذا المستوى العالي من الممارسة.
تعزيز هذا المستوى العالي من ممارسة القيادة بالأخلاق بين مديري المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان.
إجراء المزيد من الدراسات والبحوث التي تبحث في العلاقة بين القيادة الأخلاقية والمتغيرات الأخرى غير المذكورة في هذه الدراسة.
الكلمات المفتاحية: القيادة بالأخلاق؛ أداء المعلم؛ تطوير أداء المعلم؛ محافظة جنوب الشرقية.
أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: أن مدى ممارسة القيادة بالأخلاق بين مديري المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية كان بمستوى عالٍ. احتل مجال الصفات الشخصية الأخلاقية المرتبة الأولى وبمستوى عالٍ، وجاء مجال الصفات الإدارية الأخلاقية في المرتبة الثانية وبمستوى عالٍ أيضًا، واحتل مجال العلاقات الإنسانية المرتبة الثالثة بمستوى عالٍ. أظهرت النتائج أن هناك مستوى عالٍ من تطوير أداء المعلمين، وأن هناك علاقة إيجابية بين مدى ممارسة القيادة الأخلاقية من قبل مديري المدارس الحكومية وتطوير أداء المعلمين، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تبعًا للمتغيرات الديموغرافية لأفراد عينة الدراسة (الجنس، المؤهل التعليمي، وسنوات الخبرة).
بناءً على النتائج، توصي الدراسة بما يلي:
العمل على تطوير برامج تدريبية ودورات متنوعة هدفها تدريب قادة المدارس الحكومية على القيادة الأخلاقية في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان، لتعزيز والحفاظ على هذا المستوى العالي من الممارسة.
تعزيز هذا المستوى العالي من ممارسة القيادة بالأخلاق بين مديري المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان.
إجراء المزيد من الدراسات والبحوث التي تبحث في العلاقة بين القيادة الأخلاقية والمتغيرات الأخرى غير المذكورة في هذه الدراسة.
الكلمات المفتاحية: القيادة بالأخلاق؛ أداء المعلم؛ تطوير أداء المعلم؛ محافظة جنوب الشرقية.
Category
Theses and Dissertations