Document

مدى تضمن موضوعات اختبار دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS) في كتب العلوم للصفوف (۵-۸) بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The extent of inclusion of TIMSS-2015 topics in Omani science textbooks. A Content analysis list has been developed according to these topics after it has been translated and verified by a paned of jury. However, the reliability coefficient between analysts has been calculated by using "kaba" equation given a value of (0.81). Results revealed in a variation percentage of this inclusion with respect to grade. In details, the inclusion appeared in the following order, physics (76.2%), biology (70.2%), chemistry (%69.6) and earth science (65.5%). Whereas, Knowledge domain scored (100%), applying (70%) and reasoning (45%) in cognitive process wise. Accordingly, the study recommended inclusion of (TIMSS) topics in science textbooks in line with the percentages which has been set by the Organization, and getting benefit from the experiences of the participant countries in TIMSS study which have achieved advanced rankings and how their sciences books included topics of TIMSS, lastly, the study also recommended conducting further studies.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الكشف عن مدى تضمن محتوى كتب العلوم للصفوف (۰-۸) بسلطنة عمان الموضوعات اختبار دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (2015-TIMSS)، حيث تم إعداد بطاقة تحليل المحتوى في ضوء هذه الموضوعات بعد أن تمت ترجمتها وعرضها على عدد من ذوي الاختصاص للتأكد من صدق الأداة، كما تم حساب معامل الثبات باستخدام معادلة الكابا" بين المحللين
وبلغ (۰٫۸۲)، وأظهرت النتائج أن محتوى كتب العلوم للصفوف من (5-۸) قد تضمنت موضوعات اختبار (2015-TIMSS) بنسب متفاوتة حيث جاءت في بعد المحتوي موضوعات مجال علم الفيزياء في المرتبة الأولى بنسبة بلغت ۷۹ , ۲ %، ثم موضوع مجال علم الأحياء بنسبة ۷۰٫۲%، بعد ذلك موضوعات مجال علم الكيمياء بنسبة ۹۹ , 6 %، وأخيرا موضوعات علم الأرض بنسبة 65 , 5 %، أما ما يخص بعد العمليات المعرفية فقد جاءت في المرتبة الأولى موضوعات مجال المعرفة بنسبة 100% ، ثم موضوعات مجال التطبيق بنسبة 70%، وأخيرا موضوعات مجال الاستدلال بنسبة 45%. وقد أوصت هذه الدراسة بضرورة إطلاع مؤلفي كتب العلوم المدرسية على موضوعات (2015-TIMSS) وتضمينها بما يتفق مع النسب التي نصت عليها دراسة (TIMSS)، والاستفادة من الدول المشاركة في هذه الدراسة، والتي حققت مراكز متقدمة وكيف تضمنت كتب العلوم فيها لهذه الموضوعات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الهنائي, معن بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, منى بنت خليفة بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2016