Document
مدى تضمين كتاب العلوم للصف الرابع الأساسي لمنحى العلم والتكنولوجيا والمجتمع والبيئة (STSE) في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
This study is aimed at revealing the extent to which the approaches to Science, Technology, Society and Environment (STSE) are integrated within the content of Grade Four science textbooks in the Basic Education in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of the first and second parts of Grade Four science textbooks developed by the University of Cambridge. The sample was selected from the study population, which included science textbooks for international series for grades (1-10) in the Sultanate of Oman for the academic year 2020-2021.
To answer the study questions, the researcher used a content analysis tool, which was composed in its final form of 53 issues, distributed into seven main areas of the Science, Technology, Society and Environment approach (STSE): air, water, soil, environment and energy, food and health, society, and technology. Besides, the researcher adopted the whole paragraph as a unit for content analysis. The validity of the data collection tool was checked and guaranteed.
The current study showed that the content of the science textbooks for Grade Four included the STSE issues to the size of (27.12%) of the total number of textbook units analyzed. The results also showed that the extent of inclusion of the STSE issues in the analyzed content varies from one field to another. For instance, it was (10.6%) in the field of environment and energy, (5.82%) in the sphere of food and Health, (4.7%) about air, (2.5%) regarding water, (1.8%) field of technology, (1.2%) in the area about Soil and (0.5%) related society. It specifically appeared prominent in the field of environment and energy, especially in the lessons related to the environment. However, that appearance was just in the form of implicit images and sentences rather than in the form of planned environmental, social and technological issues.
The study recommended the need to integrate STSE issues in curricula in general and in the science curriculum in particular.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمین محتوى كتاب العلوم للصف الرابع الأساسي لمنحى العلم والتكنولوجيا والمجتمع والبيئة ( STSE) في سلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من كتاب العلوم للسلاسل العالمية التابعة لجامعة كامبريدج للصف الرابع الأساسي بجزأيه الأول والثاني، والتي تم اختيارها من مجتمع الدراسة الذي يشمل على كتب العلوم للسلاسل العالمية للصفوف (10-1) في سلطنة عمان للعام الدراسي 2021-2020، وللإجابة عن أسئلة الدراسة أعد الباحث أداة تحليل المحتوى، تألفت في صورتها النهائية من (53) قضية، موزعة على سبعة مجالات رئيسة لمنحى العلم والتكنولوجيا والمجتمع والبيئة ( STSE ) وهي: (الهواء، والماء، والتربة، والبيئة والطاقة، والغذاء والصحة، والمجتمع، والتكنولوجيا). وقد اعتمد الباحث الفقرة الكاملة كوحدة لتحليل المحتوى، وتم التحقق من صدق وثبات الأداة، وأظهرت نتائج الدراسة الحالية أن محتوى كتاب العلوم للصف الرابع الأساسي تضمن منحى ( STSE ) بنسبة ( 27.12 %) من العدد الكلي للوحدات المحللة الواردة في الكتاب، كما أظهرت النتائج أن مدى التضمين المنحى ( STSE) في المحتوى المحلل متفاوت من مجال لآخر فبلغت نسبة التضمين في محور البيئة والطاقة (10.6 %) ثم محور الغذاء والصحة بنسبة ( 5.82 %) وجاء في المرتبة الثالثة محور الهواء بنسبة (4.7 %) ثم محور الماء بنسبة (2.5 %) ويليه في المرتبة الخامسة محور التكنولوجيا بنسبة ( %1.8 ) يليه مباشرة في المرتبة السادسة محور التربة بنسبة (1.2 %) وأخيرا محور المجتمع بنسبة (0.5 %)، وظهر المنحى بشكل بارز في مجال البيئة والطاقة خاصة في الدروس ذات العلاقة بالبيئة، وكان ظهوره على شكل صور وجمل ضمنية ولم يظهر على شكل قضايا بيئية واجتماعية وتكنولوجية مخططة وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتضمين قضايا (STSE) في المناهج الدراسية بشكل عام ومناهج العلوم بشكل خاص، بشكل يسمح للطالب بالتفاعل معها.
Category
Theses and Dissertations