Document

‫مدى توافر معايير التذوق الادبي في اسئلة النصوص الشعرية المقررة على طلبة الصف العاشر العام‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
This thesis aims at defining literary appreciation criteria which are supposed to be available in grade ten's poetic textbooks and the questions set the exa and whether those questions are in conformity with the criteria or differ with them, then puts forward a suggested concept as poetic questions should be. To realize this, a list including all the poetic criteria supposed to be found in Grade Ten poetic texts was established, this comprised criteria concerned with sensational experience, intellectual and stylistic experiences that were submitted to a group of arbitrators to verify their reality, Hence an analytic label was derived and accordingly Grade Ten's poetic questions were analyzed. The thesis brought forth the following results: 1- Limitations of thirty one literary appreciation criteria divided into three domains. a. Sensational appreciation experience domain which combines six criteria. b. Intellectual appreciation experience domain that combines eleven criteria. c. Stylistic appreciation experience domain and it included fourteen criteria 2- A little of consideration given to poetic questions based on Grade Ten's textbooks for literary appreciation; these type of questions, which dealt with it were about (64) questions that constituted (52%) of the supposed number of questions, 3- To form a suggested conception for the poetic questions from the textbooks in the light of this. In the light of the previous conclusions, the research recommends making use of the literary appreciation criteria which the present thesis has achieved in dealing with the aspects of inadequacy of Grade Ten's textbooks questions when they are being advanced. The students should be given an opportunity to express their opinions concerning criticism of the text and to discuss their ideas or saying emotion. The thesis also suggests to conduct a group of researchers, one of which should be to create a program to increase literary appreciation skills in Grade Ten students in General Education using the criteria the thesis has achieved.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
أسئلة النصوص الشعرية المقررة على طلبة الصف العاشر العام، ومعرفة مدى اتفاق أو اختلاف هذه الأسئلة مع تلك المعايير، ثم تقديم تصور مقترح لما ينبغي أن تكون عليه أسئلة النصوص الشعرية في ضوئها. ولتحقيق ذلك تم بناء قائمة تتضمن المعايير التي ينبغي أن تتوافر في أسئلة النصوص الشعرية المقررة على طلبة الصف العاشر العام، شملت معايير تتعلق بالتجربة الشعورية، والتجربة الفكرية، والتجربة الأسلوبية تم عرضها على مجموعة من المحكمين؛ للتحقق من صدقها، ثم اشتقت منها بطاقة تحليل، تم في ضوئها تحليل محتوى أسئلة النصوص الشعرية بالصف العاشر العام. وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: ۱- تحديد واحد وثلاثين معيارا للتذوق الأدبي، قسمت إلى مجالات ثلاثة هي:
أ) مجال تذوق التجربة الشعورية، وضم ستة معايير. ب) مجال تذوق التجربة الفكرية، وحوي أحد عشر معیارا. ج) مجال تذوق التجربة الأسلوبية، وشمل أربعة عشر معیارا۔
۲- قلة مراعاة أسئلة النصوص الشعرية المقررة على طلبة الصف العاشر العام المعايير التذوق الأدبي؛ حيث بلغ عدد الأسئلة التي تناولته (14) سؤالا، بنسبة ( % ۰۲ ) من العدد المفترض للأسئلة.
٣- وضع تصور مقترح الأسئلة النصوص الشعرية في ضوء معايير التذوق الأدبي. وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بالإفادة من معايير التذوق الأدبي التي توصلت إليها الدراسة الحالية في معالجة جوانب القصور في أسئلة النصوص الشعرية المقررة على طلبة الصف العاشر العام عند تطويرها، وإعطاء الطلبة الفرصة للتعبير عن آرائهم فيما يتعلق بنقد النص، ومناقشة أفكاره، وعاطفة قائله. كما تقترح القيام بمجموعة من الدراسات منها: بناء برنامج لتنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلبة الصف العاشر العام باستخدام المعايير التي توصلت إليها الدراسة.

-
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
1
دياب, صالح.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2008
Journal articles
1
0
الكيلاني, مصطفى.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
Journal articles
3
0
شوشة, فاروق.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
1
0
الحباشة, صابر.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
0
مظلوم, محمد
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07