Document

Measuring the effects of usability attributes on student acceptance and use of Moodle at Sultan Qaboos University.

Identifier
Al-Farsiyah, Nisrin Mohammed Said (2020). Measuring the effects of usability attributes on student acceptance and use of Moodle at Sultan Qaboos University (Master thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman).
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
English abstract
This study constructed a research framework based on the technology acceptance model (TAM) aiming to measure the usability attributes that have affected student use of the electronic (e-) learning system (Moodle) at Sultan Qaboos University (SQU) during the emergency remote teaching (ERT) period due to the COVID-19 pandemic. To achieve the study objective, descriptive research was applied, administering an online survey based on the research model to collect quantitative data from students who were using Moodle for online learning. From the population of students in the College of Education at SQU who were using Moodle during the ERT period, the study recruited a convenient sample of 130 students from different fields of specialization based on voluntary participation. Employing the research model based on TAM, path analysis was conducted to provide critical insights into the effects of the usability attributes of Moodle on student acceptance and use of the system in the 2020 spring semester. The findings revealed statistically significant effects of system learnability, system interactivity, instructional assessment, and content quality on student perceived ease of use and perceived usefulness of Moodle. Moreover, the results verified the optimal predictor of the research model, students' behavioral intention to use such a system, which had the most significant and positive effect on students' actual use of the Moodle, consistent with other studies, particularly those using versions of TAM. In light of these findings, the study suggests some implications (i.e. Concentrate on providing synchronous and asynchronous tools to improve Moodle, provide good quality content and instructional materials) and recommendations for future research (i.e. Investigate other usability attributes or external factors, covering all SQU colleges, and explore instructors' perspectives of Moodle).
Arabic abstract
هذه الدراسة شيدت إطا ًرا بحثيًا يعتمد على نموذج قبول التكنولوجيا )TAM )بهدف قياس سمات قابلية الاستخدام التي أثرت على استخدام الطالب لنظام التعلم االإلكتروني مودل )Moodle )في جامعة السلطان قابوس أثناء فترة التدريس عن بعد في حالة الطوارئ)ERT )بسبب جائحة (كوفيد-19 .(لتحقيق هدف الدراسة ًء على نموذج البحث لجمع البيانات الكمية من ، تم تطبيق المنهج الوصفي ، وتطبيق استبانة عبر اإلنترنت بنا الطالب الذين كانوا يستخدمون مودل للتعلم عبر الأنترنت. فمن مجتمع الطلبة من كلية التربية في جامعة السلطان قابوس الذين كانوا يستخدمون نظام مودل خلال فترة ERT ، جمعت الدراسة عينة مالئمة مكونة ًء على المشاركة التطوعية. باستخدام نموذج البحث القائم على من 130 طالبًا من مختلف التخصصات بنا TAM ، تم إجراء تحليل مسار الأنحدار لتوفير رؤى ناقدة حول تأثيرات سمات قابلية استخدام مودل على قبول الطالب واستخدام النظام في فصل الربيع لعام 2020 .كشفت النتائج عن آثار ذات داللة إحصائية لقابلية تعلم النظام وتفاعل النظام والتقييم التعليمي و جودة المحتوى على سهولة الأدارك والفائدة المدركة للطالب السخدام موودل. عالوة على ذلك ، أثبتت النتائج أن المتنبئ الأمثل لنموذج البحث ، هو نية الطالب السلوكية الستخدام مثل هذا النظام ، والذي كان له تأثير هام وإيجابي على استخدام الطالب الفعلي لمودل ، وذلك يتفق مع الدراسات الأخرى ، وخاصة تلك التي تستخدم إصدارات TAM .في ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة بعض التطبيقات العملية )مثل التركيز على أدوات متزامنة وغير ومتزامنة لتحسين نظام مودل ،تقديم مواد عالية الجودة ومواد تعليمية( والتوصيات للأبحاث المستقبلية ) مثل البحث في سمات قابلية الأستخدام أو عوامل خارجية ،تغطية جميع كليات جامعة السلطان قابوس واستكشاف وجهات نظر المدرسين لمودل(
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
Al-Hajri, Salim Amor.
Science Publications.
2018-01-01
Journal articles
5
0
Tawafak, Ragad M.
Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.
2018-01-01
Journal articles
4
0
Al-Ajmi, Qasim A.
Science and Information Organization.
2018-01-01
Conferences & workshops
3
0
Tawafak, Ragad M.
Institute of Physics Publishing.
2019-08-14