Document
Medical students' perceptions of peer assessment in a problem-based learning curriculum.
Contributors
James, Henry., Author
Al-Khaja, Khalid A. J., Author
Razzak, Rima L. A., Author
Potu, Bhagath K., Author
Other titles
رأي طلاب الطب بتقييم زملائهم ضمن منهاج مبني على حل المشكلات
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2015-08
Language
English
Subject
English abstract
Objectives: Peer assessment (PA) is believed to support learning and help students develop both professionally and personally. The aim of this study was to examine medical students' perceptions of intragroup PA in a problem-based learning (PBL) setting. Methods: This study was carried out between September and November 2014 and involved six random groups of fourth-year undergraduate medical students (n = 60) enrolled at the Arabian Gulf University in Manama, Bahrain. While working on set tasks within a curriculum unit, each student evaluated a randomly selected peer using an English language adapted assessment tool to measure responsibility and respect, information processing, critical analysis, interaction and collaborative skills. At the end of the unit, students' perceptions of PA were identified using a specifically-designed voluntary and anonymous selfadministered questionnaire in English. Results: A total of 55 students participated in the study (response rate: 92%). The majority of students reported that their learning (60%), attendance (67%), respect towards group members (70%) and participation in group discussions (71%) improved as a result of PA. Regarding problem analysis skills, most participants believed that PA improved their ability to analyse problems (65%), identify learning needs (64%), fulfil tasks related to the analysis of learning needs (72%) and share knowledge within their group (74%). Lastly, a large proportion of students reported that this form of assessment helped them develop their communication (71%) and self-assessment skills (73%), as well as collaborative abilities (75%). Conclusion: PA was well accepted by the students in this cohort and led to self-reported improvements in learning, skills, attitudes, engagement and other indicators of personal and professional development. PA was also perceived to have a positive impact on intragroup attitudes.
Member of
Resource URL
Citation
Tayem, Yasin I., James, Henry, Al-Khaja, Khalid A.J., Razzak, Rima L.A., Potu, Bhagath K., & Sequeira, Reginald P. (2015). Medical Students' Perceptions of Peer Assessment in a Problem-based Learning Curriculum. Sultan Qaboos University Medical Journal, 1
Arabic abstract
الهدف: يعتبر تقييم الطلبة لأقرانهم محفزا لهم على تنمية مهاراتهم الشخصية و المهنية. الهدف: دراسة تصورات طلاب الطب
لعملية تقييم أداء زملائهم ضمن مجموعات في منهاج يعتمد على حل المشكلات. الطريقة: تم إجراء هذه الدراسة من شهر سبتمبر حتى
نوفمبر2014 حيث تم جمع البيانات من ست مجموعات من طلبة السنة الرابعة في كلية الطب البشري في جامعة الخليج العربي، المنامة،
مملكة البحرين (عدد= 60). خلال التعلم ضمن مجموعاتهم في وحدة معينة من المنهاج طلب من كل طالب في المجموعة تقييم أداء زميله
باستخدام أداة تقييم باللغة الانجليزية تم تصميمها خصيصا لهذا الهدف. اشتملت الأداة على تقييم الطلبة من حيث المسؤولية والاحترام،
معالجة المعلومات، التحليل النقدي، التفاعل، و التعاون مع المجموعة. في نهاية الوحدة التجريبية قام الطلبة المشاركون بتعبئة استبانة
باللغة الإنجليزية عبروا من خلالها عن رأيهم في هذه التجربة. النتائج: غالبية الطلبة اعتقدوا أن هذا التقييم ساهم في تحسن التعلم لديهم
(60%)، نسبة حضورهم اللقاءات (%67)، احترامهم لزملائهم (%70) و مشاركتهم في النقاش ضمن مجموعاتهم (%71). معظم المشاركين
اعتبرو أن هذا التقييم أدى الى تطور في قدرتهم على تحليل المعضلات (%65)، تحديد الأهداف التعلمية (%64)، الوفاء بالمهام المتعلقة
بتحليل أهداف التعلم المنشودة (%72)، و تبادل المعلومات مع مجموعاتهم (%74). أخيرا نسبة كبيرة من المشاركين أعتبرو ان تقييمهم
لزملائهم أدى إلى تحسن ملحوظ لديهم في مهارات الاتصال (%71)، القدرات التعاونية (%75) و التقييم الذاتي (%73). الخلاصة: عبر
الطلاب المشاركون عن رضاهم عن هذه التجربة و أن تقييمهم لأقرانهم أدى إلى تقدم كبير في عملية التعلم والمهارات والسلوك لديهم و
مدى انخراطهم في مجموعاتهم، و تطور على المستوى الشخصي و المهني وتأثير ايجابي على سلوك المجموعات.
لعملية تقييم أداء زملائهم ضمن مجموعات في منهاج يعتمد على حل المشكلات. الطريقة: تم إجراء هذه الدراسة من شهر سبتمبر حتى
نوفمبر2014 حيث تم جمع البيانات من ست مجموعات من طلبة السنة الرابعة في كلية الطب البشري في جامعة الخليج العربي، المنامة،
مملكة البحرين (عدد= 60). خلال التعلم ضمن مجموعاتهم في وحدة معينة من المنهاج طلب من كل طالب في المجموعة تقييم أداء زميله
باستخدام أداة تقييم باللغة الانجليزية تم تصميمها خصيصا لهذا الهدف. اشتملت الأداة على تقييم الطلبة من حيث المسؤولية والاحترام،
معالجة المعلومات، التحليل النقدي، التفاعل، و التعاون مع المجموعة. في نهاية الوحدة التجريبية قام الطلبة المشاركون بتعبئة استبانة
باللغة الإنجليزية عبروا من خلالها عن رأيهم في هذه التجربة. النتائج: غالبية الطلبة اعتقدوا أن هذا التقييم ساهم في تحسن التعلم لديهم
(60%)، نسبة حضورهم اللقاءات (%67)، احترامهم لزملائهم (%70) و مشاركتهم في النقاش ضمن مجموعاتهم (%71). معظم المشاركين
اعتبرو أن هذا التقييم أدى الى تطور في قدرتهم على تحليل المعضلات (%65)، تحديد الأهداف التعلمية (%64)، الوفاء بالمهام المتعلقة
بتحليل أهداف التعلم المنشودة (%72)، و تبادل المعلومات مع مجموعاتهم (%74). أخيرا نسبة كبيرة من المشاركين أعتبرو ان تقييمهم
لزملائهم أدى إلى تحسن ملحوظ لديهم في مهارات الاتصال (%71)، القدرات التعاونية (%75) و التقييم الذاتي (%73). الخلاصة: عبر
الطلاب المشاركون عن رضاهم عن هذه التجربة و أن تقييمهم لأقرانهم أدى إلى تقدم كبير في عملية التعلم والمهارات والسلوك لديهم و
مدى انخراطهم في مجموعاتهم، و تطور على المستوى الشخصي و المهني وتأثير ايجابي على سلوك المجموعات.
Category
Journal articles