Document
مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني وعلاقتها بدافعية التعلم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس.
Other titles
Metacognition Skills in the e-learning environment and their relationship to learning motivation among students of Sultan Qaboos University
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aims to recognize the level of metacognition skills in the
e-learning environment and Learning Motivation among students of Sultan
Qaboos University and the relationship between them, with the research
on the differences in the levels based on the gender variable (male –
female), and the type of faculty (scientific colleges - literary colleges). The
sample of the study consisted of (497) students from the undergraduates'
level for academic year 2020/2021: (169) males and (328) females.
To meet study objectives, the researcher used two tools: scale of
metacognition skills in e-learning environment (Eladl, 2003) and scale of
learning motivation (Eladl, 2017), and its validity, reliability and suitability
to the Omani environment were confirmed through the sample survey.
The results of this study showed low and medium levels of
metacognition skills in e-learning environment, and medium level of
learning motivation among students. The results also revealed a positive
statistically significant correlation between metacognition skills in e learning environment and learning motivation. Also, the study indicated that there were statistically significant differences in metacognition skills in
e-learning environment based on the gender for the benefit of males in monitoring skill and statistically significant differences for the benefit of scientific colleges in monitoring skill.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني ودافعية التعلم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس والعلاقة بينهما، مع بحث الفروق في المستويات تبعا لمتغيري الجنس )ذكور –إناث( ونوع الكلية )علمية - أدبية(. بلغ حجم العينة )497 ا ( طالب وطالبة من مرحلة البكالوريوس للعام الدراسي ،2021/2020 ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت الباحثة مقياس مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني للعدل )2003(، ومقياس دافعية التعلم للعدل )2017 ,Eladl)، وتم التأكد من صدقها وثباتها وملاءمتها للبيئة العمانية من خالل العينة الاستطلاعية.
أشارت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى منخفض ومتوسط من مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني، ومستوى متوسط من دافعية التعلم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس. كذلك أظهرت النتائج وجود علاقة طردية بين مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني ودافعية التعلم. وأظهرت نتئج الدراسة وجود فرو ٍق دالةٍ إحصائيا في مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعلم الإلكتروني تبعا لمتغير الجنس و لصالح الذكور في مهارة المراقبة، ووجود فرو ٍق دالةٍ إحصائيا تبعا لنو ع الكلية و لصالح الكليات العلمية في مهارة المراقبة.
أشارت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى منخفض ومتوسط من مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني، ومستوى متوسط من دافعية التعلم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس. كذلك أظهرت النتائج وجود علاقة طردية بين مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعليم الإلكتروني ودافعية التعلم. وأظهرت نتئج الدراسة وجود فرو ٍق دالةٍ إحصائيا في مهارات ما وراء المعرفة في بيئة التعلم الإلكتروني تبعا لمتغير الجنس و لصالح الذكور في مهارة المراقبة، ووجود فرو ٍق دالةٍ إحصائيا تبعا لنو ع الكلية و لصالح الكليات العلمية في مهارة المراقبة.
Category
Theses and Dissertations