Document

ممارسة الاتصال التسويقي المتكامل في سلطنة عمان : دراسة تطبيقية على الوكالات.

Other titles
The practice of integrated marketing communication (IMC) in the Sultanate Oman : an empirical study on agencies
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aims at depicting the practice of the integrated marketing communication in the integrated agencies in Oman and identifying orientations of executive directors in these agencies towards practicing such communication. In addition, the study tries to determine the level of implementation of IMC in these agencies on behalf of their clients by using Schultz & Kitchen model_ a model of integrated marketing communication. Moreover, it investigates the most significant obstacles that hinder the implementation of integrated marketing communication in integrated agencies in Oman. To investigate this practice, the current study employed the survey methodology. The data was collected through a questionnaire distributed to a sample of 43 employees in five integrated agencies and unstructured interviews with CEOs of these agencies. The findings indicated that all the agencies subjected to study understood integrated marketing communication as both strategic and tactical processes. The study also revealed that the knowledge of current clients, and the rapid growth of the Internet are the most important factors that made the integrated agencies depend on integrated marketing communication. The findings also reflected that 60% of the sample sometimes practiced integrated marketing communication with some clients, while about 40% permanently practiced IMC with all clients. The findings also clarified that all the sample controlled the development and implementation of integrated campaigns. As for the evaluation process, 80% of the sample didn't evaluate the results, but the process was performed by the clients. The results also demonstrated that advertising, internet and social networks are most commonly used as IMC prominent tools by the agencies subjected to study. Furthermore, the study noted that regarding the implementation of Schultz & Kitchen model, the majority of sample agencies concentrated on the implementation of the first and second stages of the integrated marketing communication model which is the stage of tactical coordination of marketing communication and the stage of the redefining the scope of marketing communication. As for, the measurement process, results indicated that all integrated agencies did not measure the effectiveness of marketing communication activities and programs financially. Also, the lack of agreeing upon the choice of a single and common ensured measurement meant that all sample agencies could not reach the fourth stage of the model, i.e. the stage of strategic and financial integration. Moreover, the results showed that the sample agencies applied the integrated marketing communication in a way that coincided with their work environment and the Omani market and not based upon a specific scientific model. The results also indicated that integrated marketing communication seems to be viable under the current market economic context in the Sultanate of Oman. Finally, the results indicated that the clients' budget, the client's involvement in the creative process, in addition the routine procedures followed in government institutions, and the absence of a fixed reference in the matter of decision-making in governmental organizations, and poor planning of the general strategy of the client's organization are the most salient obstacles to the implementation of integrated marketing communication via the sample agencies subjected to the study.
Arabic abstract
تهدف هذا الدراسة إلى الكشف عن واقع ممارسة وكالات الاتصال التسويقي المتكامل في سلطنة عمان للاتصال التسويقي المتكامل والتعرف على توجهات القائمين على أعمال الوكالات نحو ممارسة الاتصال التسويقي المتكامل وتحديد مستوى تنفيذ الاتصال التسويقي في هذه الوكالات لصالح عملائها باالاعــــتماد على إنموذج الاتصال التسويقي المتكامل لدـ Kitchen & Schultz بالإضافة إلى الكشف عن أهم المعوقات التي تحول دون تنفيذ الاتصال التسويقي المتكامل في وكالات الاتصال التسويقي المتكامل في سلطنة عمان. وتعتمد الدراسة على منهج المسح الإعلامي باستخدام أداة الاستبيان على عينة قوامها 34 موظف من 5 وكالات متكاملة كما تعتمد الدراسةً أيًضا على أداة المقابلة غير المقننة مع المديرين التنفيذيين لوكالات الاتصال التسويقي المتكامل وذلك باستخدام أسلوب العينة المتاحة.
وتوصلت الدراسة إلى أن جميع الوكالات محل الدراسة يُعرفون الاتصال التسويقي المتكامل على أنه عملية استراتيجية وتكتيكية معا. كما وجدت الدراسة أن اطلاع وثقافة العملاء الحاليين والنمو السريع للإنترنت تعد أهم الأسباب التي دفعدت وكالات الاتصال التسويقي المتكامل محل الدراسة إلى الاعتماد على الاتصال التسويقي المتكامل. أوضحت النتائج أيضا أن %02 من وكالات الاتصال التسويقي المتكامل عيندة الدراسة تمارس الاتصال التسويقي المتكامل أحيانا مع بعض العملاء و%32 من العينة تمارسه بشكل دائم مع كل العملاء. كما أكدت النتائج أن جميع وكالات الاتصال التسويقي المتكامل عينة الدراسة تتحكم باستراتيجية وتطوير وتنفيذ الحملات المتكاملة. أما بالنسبة للتقييم فال تقوم أغلب وكالات الاتصال التسويقي المتكامل عينة الدراسة وبنسبة %02 من العينة بتقييم النتائج؛ بل يقوم بها العميل. ًما ضمن وأكدت النتائج أن الإعلان والإنترنت وشبكات التواصدل الإجتماعي تعد أكثر استخداما ضمن مزيج الاتصال التسويقي المتكامل بالنسبة للوكالات محل الدراسة. كمدا أردفت الدراسة فيما يتعلق بتطبيق إنموذج الاتصال التسويقي المتكامل لدـ & Schultz Kitchen أن ممارسات غالبية وكالات الاتصال التسويقي المتكامل عينة الدراسة تتركز في تنفيذ المرحلة الأولى والمرحلة الثانية من إنموذج الاتصال التسويقي المتكامل وهما مرحلتيي التنسيق التكتيكيي للاتصال التسويقي. وأوضحت النتائج أن جميع وكالات الاتصال التسويقي المتكامل لا تقوم بقياس فاعلية أنشطة وبرامج الاتصال التسويقي قياسا ماليًا كما أن عدم الاتفاق على اختيار مقياس واحد ومشترك يعني أن جميع وكالات الاتصال التسويقي المتكامل عينة الدراسة لم تصل إلى المرحلة الرابعة والأخيرة من النموذج وهي مرحلة التكامل الاستراتيجي والمالي. وأكدت تائج الدراسة أيًضا أن وكالات الاتصال التسويقي المتكامل عينة الدراسة تطبق الاتصال التسويقي المتكامل في إطار يتناسب مع بيئة العمل في الوكالة وظروف السوق العماني دون الاعتماد على إنموذج علمي معين. كما أوضحت النتائج أن الاتصال التسويقي المتكامل قابل للتطبيق في سلطنة عمان في سياسات التنمية الاقتصادية الحالية. وأخيًرا أوضحت النتائج بأن ميزانية العمال وتدخل العميل في العملية الإدارية بالإضافة إلى الإجراءات الروتينية المتبعة في المؤسسات الحكومية وعدم وجود مرجعية ثابتة في مسألة اتخداذ القرار في مؤسسات الحكومية وسوء تخطيط الاستراتيجية العامة لمؤسسة العميل تعد من أهم المعوقات التي التي تحول دون تنفيذ الاتصال التسويقي المتكامل في الوكالات عينة الدراسة.
Category
Theses and Dissertations