Document
.معرفة معلمات صفوف التربية الخاصة بعملية تعديل المنهج الدراسي واستعدادهن لتطبيقها في تطوير المنهج التعليمي الخاص بتعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في مدارس الدمج بالكويت.
Identifier
DOI: https://doi.org/10.53543/jeps.vol18iss4pp370-387
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 4. ص. 370-387.
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-10-01
Language
اللغة العربية
English abstract
The study aimed to reveal the level to which special education classroom teachers’ knowledge and willingness in the modification process of special educational curriculum for students with special needs in inclusion schools in Kuwait; and whether it varies according to demographic variables. And to achieve the study purposes, a questionnaire for of knowledge and willingness of modification process of special educational curriculum from the point of view of special education classroom teachers was used. A sample of 228 special education classroom teachers selected. Results showed that the level of special education classroom teachers’ knowledge about the modification process for developing the special educational curriculum ranged from medium to high, and that the level of readiness to implement the modification process was high, and that there were statistically significant differences attributed to the variable of educational qualification in favor to special education major. In light of the results, recommendations were provided, including directing those in charge of elementary inclusion schools in Kuwait to intensify professional development courses for special education classroom teachers with specializations in curricula and teaching methods, and teacher preparation programs in Kuwait regarding the necessity of reviewing and developing graduation major-sheets, in order to enhance the knowledge and skill aspects for the modification process to be able to develop the special educational curriculum successfully.
ISSN
2521-7046
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى معرفة معلمي فصول التربية الخاصة قبل وأثناء الخدمة بالتدريس المشترك مع معلمي فصول التعليم العام وأثره على ممارستهم في فصول الدمج الكامل في الكويت، وما إذا كان يختلف باختلاف التركيبة السكانية. متغيرات (التخصص، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة في التدريس في فصول التربية الخاصة، نوع المدرسة، المنطقة التعليمية). ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام مقياس لمعارف معلمي فصول التعليم الخاص حول التدريس المشترك قبل وأثناء الخدمة وممارستهم مع معلمي فصول التعليم العام في فصول الدمج الكامل. شاركت في الدراسة عينة مكونة من 226 معلما ومعلمة لفصول التربية الخاصة بمدارس التعليم الابتدائي العام، إعادة سكن (76.1%) من السكان الأصليين. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى المعرفة لدى معلمي فصول التربية الخاصة قبل وأثناء الخدمة كان عند مستوى متوسط، وأن مستوى ممارستهم كان عند مستوى مرتفع، وكذلك لم يكن هناك تأثير للمتغيرات الديموغرافية على مستوى المعرفة قبل وأثناء الخدمة في التدريس المشترك، في حين ظهر التأثير الوحيد لبعد المعرفة قبل وأثناء الخدمة في التدريس المشترك على متغير المؤهل العلمي لصالح تخصص التربية الخاصة، كما أظهرت النتائج أن البعدين قبل و كان لمعارف معلمي فصول التربية الخاصة أثناء الخدمة مستوى فعال ومهم من التأثير على ممارسة التدريس المشترك، وكان التأثير الأكبر على البعد المعرفي أثناء الخدمة. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتوجيه القائمين على وزارة التربية والتعليم بدولة الكويت إلى ضرورة الاهتمام بتقديم برامج التطوير المهني المتعلقة بزيادة المعرفة بالتدريس المشترك قبل وأثناء الخدمة، وإجراء المزيد إجراء دراسات لتوسيع الفهم حول فعالية نماذج التدريس المشترك وربطها بمتغيرات أكثر اختلافاً وتنوعاً.
Category
Journal articles