Document
مركز التحكم لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان و بعض المتغيرات المحددة له
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to investigate the level of locus of control among a sample of the 11th grade students in Muscat and South Batinah regions and to know how important the variables of achievement motivation, sex, specialization, geographical area, father's level of education, mother's level of education, and the economical level of the family. For that, a random sample was chosen which compromised of 624 students (male and female) from Muscat and South Batinah regions. It was applied on the study sample the scales of locus of control and achievement motivation aster assuring that reliability and validity were significant in the two scales. By using One-Sample T-Test, Multiple Regression Analysis and One Way ANOVA as statistical tools, it has been found that the locus of control medium among the sample was 12.21. This level indicates an internal locus of control, although it is not in the required level. The statistical findings of this study also revealed that the variables, which are critical in determining the level of locus of control among all independent variables in the study, are the variables of achievement motivation, father's level of education and sex, although their effect in general was insignificant for which F= 10.21. Furthermore, the results indicated that there is no statistical significant difference in the locus of control medium between the two sexes. In addition it was noticed that as the father's level of education and achievement motivation became higher, the student experienced more internal locus of control. Several recommendations and suggestions were forwarded, most importantly, emphasizing to pay attention to enhancing the responsibility awareness among the students and giving them independence and security because they are very important factors to improve the internal łocus of control among the students.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى مركز التحكم لدى عينة من طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط ومنطقة الباطنة جنوب، ومعرفة مدى أسهام كل من المتغيرات التالية دافع الإنجاز والجنس والتخصص والمنطقة الجغرافية والمستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم والمستوى الإقتصادي للأسرة في تحديد مستوى مركز التحكم لدى عينة الدراسة. ولأجل ذلك أختيرت عينة عشوائية تبلغ 664 طالبا وطالبة من الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط ومنطقة الباطنة جنوب، وطبق على عينة الدراسة مقياسي مركز التحكم ودافع الإنجاز بعد التأكد من توافر مؤشرات سيكومترية في المقياسين تثبت صلاحيتهما للإستخدام مع عينة الدراسة. باستخدام اختبار ت لعينة واحدة وتحليل الإنحدار المتعدد وتحليل التباين الأحادي كإجراءات إحصائية تم التوصل إلى أن متوسط مركز التحكم لدى أفراد العينة يبلغ ۱۲٫۲۱ وهذا المستوى يتجه نحو التحكم الداخلي وإن كان ليس في المستوى المطلوب. أظهرت نتائج الدراسة أيضا أن المتغيرات ذات الأهمية في تحديد مستوى مركز التحكم لدى أفراد العينة من بين جميع المتغيرات المستقلة في الدراسة هي متغير دافع الإنجاز والمستوى التعليمي للأب والجنس وإن كان تأثيرها بوجه عام قليل إذ بلغت نسبة التباين المفسر حوالي
10% أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في متوسط مركز التحكم لديها، بينما لوحظ أنه كلما ارتفع المستوى التعليمي للأب اتجه الطالب نحو التحكم الداخلي وكلما ارتفع دافع الإنجاز لدى الطالب اتجه نحو التحكم الداخلي في تفسيره للأحداث ونتائجها التي يمر بها. هذا وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات، من أهمها التأكيد على الإهتمام بتنمية الإحساس بالمسؤولية لدى الطلاب ويتوفير قدر من الإستقلالية والأمان لهم فهي عوامل مهمة جدا لتنمية مركز تحكم داخلي لدى الطلبة.
10% أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في متوسط مركز التحكم لديها، بينما لوحظ أنه كلما ارتفع المستوى التعليمي للأب اتجه الطالب نحو التحكم الداخلي وكلما ارتفع دافع الإنجاز لدى الطالب اتجه نحو التحكم الداخلي في تفسيره للأحداث ونتائجها التي يمر بها. هذا وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات، من أهمها التأكيد على الإهتمام بتنمية الإحساس بالمسؤولية لدى الطلاب ويتوفير قدر من الإستقلالية والأمان لهم فهي عوامل مهمة جدا لتنمية مركز تحكم داخلي لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations