Document

مصادر السلطة لدى مديري المدارس للتعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى المعلمين.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the source of authority among school principals and to detect the level of motivation and achievement among schoolteachers in Al Batnah South governorate. The study also aimed to reveal the relation connectivity between the source of authority practiced among school principals and the motivation achievement among teachers in Al Batinah South governorate. The study used the descriptive approach; Questionnaire in the collection of data was applied to a sample of (591) teachers. The study reached several results, the most important of which is source of authority among school principal in Al Batnah South governorate, which ranked first after the authority of law/ legitimacy and last after the authority of coercion/ Compulsion. On the other hand, the level of motivation achievement among schoolteachers in Al Batnah South ranked first after perception of time, and last after the competition. The results showed that there is a statistically significant correlation relationship at the mean level (a <0.05) between the sources of authority practiced by the school principals and the motivation achievement among schoolteachers in Al Batnah South governorate. The study suggested numerous recommendations, the most important of which is to work on developing the skills of school principals and their ability to practice the sources of authority positively by giving those opportunities for professional development and providing them with physical and moral support. Also, work to give the school principals more powers, especially regarding the possibility of granting good teachers incentive Encouragement and physical and career promotions, which in turn raises the level of motivation achievement among schoolteachers.
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف على مصادر السلطة لدى مديري المدارس التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة، كما هدفت على التعرف إلى مستوى دافعية الانجاز لدى معلمي مدارس التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة. كذلك هدفت الى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين مصادر السلطة التي يمارسها مديري المدارس التعليم الأساسي ودافعية الإنجاز لدى المعلمين في محافظة جنوب الباطنة. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات تم تطبيقها على عينة مكونة من (591) معلم ومعلمة ومعلمين أوائل.
توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها مصادر السلطة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة، اذ جاء في المرتبة الأولى بعد سلطة القانون الشرعية، وفي المرتبة الأخيرة بعد سلطة الإكراه / الإجبار، أما فيما يخص مستوى دافعية الإنجاز لدى معلمي مدارس التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة، جاء في المرتبة الأولى بعد إدراك الزمن وفي المرتبة الأخيرة بعد التنافس، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.05 > a) بين مصادر السلطة التي يمارسها مديرو المدارس ودافعية الإنجاز لدى المعلمين في محافظة جنوب الباطنة. وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها العمل على تطوير مهارات مديري المدارس وقدراتهم لممارسة مصادر السلطة بإيجابية من خلال منحهم فرص للتطوير المهني، وتقديم التعزيز المادي والمعنوي لهم. العمل على منح مدير المدرسة صلاحيات أكثر وخاصة فيما يتعلق بإمكانية منح المعلمين المجيدين الحوافز التشجيعية والترقيات المادية والوظيفية التي بدورها ترفع من مستوى دافعية الانجاز لديهم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
النبهانية، بدرية بنت محمد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Journal articles
3
0
الفارسي، راشد بن سالم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Journal articles
0
0
البزاز, علي.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2020-10
Journal articles
4
2
اليحيائي, خلفان بن سعيد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04
Journal articles
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-07
Journal articles
0
0
الجليدي, مصدق.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2010