Document

مستوى الاكتئاب لدى الدارسين و غير الدارسين لمادة الرياضة المدرسية في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to investigate depression symptoms among students at post-basic education stage in Al Dakhiliya Governorate in the Sultanate of Oman. The study also aimed to explore whether those symptoms affected by taking PE course or not, and to examine gender differences and class grade in depression symptoms. VT. (grades 11 and 1") students were randomly chosen from Aldakhliya Governorate public schools. Half of them were enrolled in PE course and the other half were not. All participants completed Beck Depression Inventory Version two (BDI-II) and demographic questions. The results of the study indicated that 11,9% of the students were not having depression symptoms, while rs% of the students have mild depression symptoms, and 4,% have intermediate depression symptoms. The study also revealed that students enrolled in PE course were significantly less depressed than other students counterparts, and that there were no statistical differences in depression symptoms according to gender and class grades variables. Finally, the study concluded that participation in PE course may affect positively students' psychological wellbeing, thus it recommended that PE should be mandatory requirement of all students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى شیوع أعراض الاكتئاب بين طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان، وفيما إذا كان هناك علاقة بين أعراض الاكتئاب واختيار مادة الرياضة المدرسية، وكذلك دراسة مدى ارتباط أعراض الاكتئاب هذه بمتغيرات الجنس، والصنف الدراسي. وقد تألفت عينة الدراسة من (۷۲۰) طالبا وطالبة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية من صفي (۱۱، ۱۲) بمدارس محافظة الداخلية، وقد استخدم الباحث قائمة "بيك" (Beak) الثانية للاكتئاب (BDI - II )، وكذلك استمارة المعلومات الديموغرافية للعينة.
وقد أظهرت النتائج بأن (۲۱٫۷%) من أفراد العينة لا يعانون من الاكتئاب، و(34%) من أفراد العينة يعانون من اكتئاب خفيف، و(4 , ۳ %) يعانون من اكتئاب متوسط.
وأوضحت الدراسة بأن الطلبة الدارسين لمادة الرياضة المدرسية أقل اكتئابا من الطلبة غير الدارسين لمادة الرياضة المدرسية، كما أظهرت الدراسة بأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في مستوى أعراض الاكتئاب، وكذلك لم تظهر الدراسة أي فروق دالة إحصائيا بين طلبة الصف (۱۱) وطلبة الصف (۱۲). وقد استنتجت الدراسة بأن مشاركة الطلبة في الأنشطة الرياضية ربما يكون له تأثير في تحسين النواحي النفسية لدى الطلبة وبالخصوص في مرحلة المراهقة.
وقد أوصت الدراسة بضرورة جعل مادة الرياضة المدرسية من ضمن المواد الأساسية في الصفین (۱۱، ۱۲)، وكذلك العمل على تحسين المنشآت والملاعب الرياضية الموجودة بالمدارس بما يساهم في تشجيع الطلبة على دراسة المادة، وتنفيذ الحصص بصورة جيدة، وكذلك العمل على توفير الدعم النفسي للطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015