Document

مستوى جودة خدمات المنشآت الرياضية بسلطنة عمان من منظورSERVPREF : مجمع السلطان قابوس الرياضي نموذجا.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to explore service quality level provided to the subscribers who benefit from the services of the Sultan Qaboos Sports Complex (SQC). It also aimed to identify differences in the responses according to the gender variable. The study adopted a cross-sectional method in accordance with the descriptive approach, where a tool was used to evaluate the level of quality of the services based on the SERVPERF model, which covers five elements (materialistic aspects, reliability, quick response, safety, and empathy). After verifying validity and reliability of the modified version of the scale, it administered to an available sample consisting of 326 SQC’s members (200 males and 126 females) during the first half of 2023. The data was analyzed using SPSS version 23, utilizing non-parametric statistics. The results showed that participants generally perceive the services they receive as average in quality. Most agreed on excellent service regarding material aspects, reliability, and quick response. However, safety received a moderate ranking, and empathy scored lower compared to the other four elements. Additionally, the study found differences in how males and females perceived the quality of services provided by the SQC. Following these findings, numerous recommendations have been formulated. These encompass employing the modified SERVPERF version for assessing service quality in various sports complexes and conducting studies into facilities accessible to individuals with disabilities. Additionally, the recommendations emphasize timely responses to inquiries and complaints, emphasizing the provision of safety instructions, particularly targeting female subscribers.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى جودة الخدمات المقدمة للمشتركين المستفيدين من خدمات مجمع السلطان قابوس الرياضي ، كما هدفت الى التعرف على الفروق في استجابات أفراد عينة الدراسة علا مستوى جودة الخدمات المقدمة لهم، وفقا لمتغير النوع الاجتماعي. ولقد اعتمدت الدراسة المنهج الو صفي بالطريقة المقطعية حيث تم تطوير أداة لتقييم مستوى الجودة بناءعلى نموذج SERVPERF والتأكد من صدقة وثباته في البيئة العمانية ومن ثم تطبيقه على عينة متاحة من المشتركين في مجمع السلطان قابوس بلغت 326 مشتركا )200 من الذكور و126 من الاناثخخ( خلال النصف الاول من العام .2023.
وقد تم تحليل البيانات إحصائيا بطريقة التحليل الاحصائي اللامعلمي )parametric-Non )باستخدام برنامل SPSS النسخة 23.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن أفراد عينة الدراسة يعتقدون أن مستوى جودة الخدمات المقدمة لهم يقع في المرتبة المتوسطة بصورة عامة، وأن نسبة عالية منهم متفقين على ارتفاع مستوى جودة الخدمات المقدمة لهم فيما يتعلق بالعنا صر الملموسة
والاعتمادية وسرعة الاستجابة، في حين أن تقييمهم لعنصر الامان في مجمع السلطان قابوس احتل مرتبة متوسطة، وعنصر التعاطف احتل ترتيبا منخفضا بالمقارنة مع العنا صر الاربعة الاخرى لمقياس الجودة. كما توصلت الدراسة أيضا أن هناك بعض الاختلافات بين الذكور والاناث في تقييمهم لمستوى جودة الخدمات المقدمة من مجمع السلطان قابوس الرياضي. وبنا على النتئج التي خلصت إليها الدراسة فقد تم التوصل لعدة توصيات من أهمها: الاستفادة من الاداة المطورة في تقييم مستوى جودة الخدمات التي تقدمها بقية المجمعات الرياضية، والعمل على إجراء دراسات تتناول مدى جودة التسهيلات المتاحة للمشتركين من ذوي الاعاقة. وأوصت أيضا بضرورة الاستجابة السريعة للاستفسارات والشكاوى التي يقدمها المستفيدون بين الوقت والاخر، والاهتمام بتوفير إرشادات الامن والسلامة التي تستهدف المشتركات في المجمعات الرياضية.
Category
Theses and Dissertations