Document
مستوى ممارسة معلمي الرياضيات لمهارات التعلم والابداع وفق متطلبات القرن الحادي والعشرين من وجهة نظرهم بمحافظة شمال الشرقية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Level of Practice of Mathematics Teachers of Learning Skills and Creativity According to the Twenty-First Century Requirements from Their Point of View in North Al Sharqiyah Governorate.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2022-11-29
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This Study aimed to reveal the level of teachers' practices of mathematics
teachers in the second cycle to develop learning and creativity skills. According
to the twenty-first century requirements in North Al Sharqiyah Governorate.
For this purpose, a questionnaire consisting of (30) items was used. The items
were distributed within three dimensions distributed on three axes: problem
solving and critical thinking (15) items, communication and cooperation (9)
items, integration and creativity (6) items, and the validity of the tool was
verified by and the arbitrators' sincerity, and the internal consistency was
calculated. By calculating the Pearson correlation coefficient between the
vertebrae and the axis, its reliablity was verified by Cronbach's alpha and found
to be equal to (0.95). The study was applied to a sample of (85) teachers of
mathematics in North Al Sharqiyah Governorate.
The results of the study showed that the level to which mathematics
teachers practiced learning and creativity skills according to the requirements
of the twenty-first century was to a large degree and with an arithmetic mean
(3.96), Also showed that there were no statistically significant differences at the
significance level (0.05) in the teaching practices of mathematics teachers in
the second cycle according to the twenty-first- century requirements in North
Al Sharqiya governorate in all axes of a whole is attributed to the variable of
gender, educational qualification and training workshops, and there are
statistically significant differences due to, the variable of years of experience in
the axis of critical thinking and problem solving and in the tool as a whole.
The researcher recommended several recommendations, the most
important of which are: Spreading the culture of practicing learning skills and
teaching creativity to mathematics teachers among the school community,
through holding conferences.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى ممارسات معلمي الرياضيات في الحلقة الثانية لتطوير مهارات التعلم والإبداع وفقًا لمتطلبات القرن الواحد والعشرين في محافظة شمال الشرقية. لهذا الغرض، تم استخدام استبيان يتكون من (30) بندًا. تم توزيع البنود على ثلاثة أبعاد موزعة على ثلاثة محاور: حل المشكلات والتفكير النقدي (15 بندًا)، الاتصال والتعاون (9 بنود)، الدمج والإبداع (6 بنود). تم التحقق من صلاحية الأداة من خلال مصداقية المحكمين وحساب الاتساق الداخلي بحساب معامل ارتباط بيرسون بين الفقرات والمحور، وتم التحقق من موثوقيتها باستخدام معامل ألفا كرونباخ ووجد أنه يساوي (0.95). تم تطبيق الدراسة على عينة مكونة من (85) معلم رياضيات في محافظة شمال الشرقية.
أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى ممارسات معلمي الرياضيات لمهارات التعلم والإبداع وفقًا لمتطلبات القرن الواحد والعشرين كان بدرجة كبيرة وبمتوسط حسابي (3.96). كما أظهرت أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في ممارسات التدريس لمعلمي الرياضيات في الحلقة الثانية وفقًا لمتطلبات القرن الواحد والعشرين في محافظة شمال الشرقية في جميع المحاور ككل تعزى لمتغير الجنس والمؤهل التعليمي وورش العمل التدريبية، وهناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة في محور التفكير النقدي وحل المشكلات وفي الأداة ككل.
أوصى الباحث بعدة توصيات، من أهمها: نشر ثقافة ممارسة مهارات التعلم وتعليم الإبداع لمعلمي الرياضيات بين مجتمع المدرسة من خلال عقد المؤتمرات.
أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى ممارسات معلمي الرياضيات لمهارات التعلم والإبداع وفقًا لمتطلبات القرن الواحد والعشرين كان بدرجة كبيرة وبمتوسط حسابي (3.96). كما أظهرت أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في ممارسات التدريس لمعلمي الرياضيات في الحلقة الثانية وفقًا لمتطلبات القرن الواحد والعشرين في محافظة شمال الشرقية في جميع المحاور ككل تعزى لمتغير الجنس والمؤهل التعليمي وورش العمل التدريبية، وهناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة في محور التفكير النقدي وحل المشكلات وفي الأداة ككل.
أوصى الباحث بعدة توصيات، من أهمها: نشر ثقافة ممارسة مهارات التعلم وتعليم الإبداع لمعلمي الرياضيات بين مجتمع المدرسة من خلال عقد المؤتمرات.
Category
Theses and Dissertations