Document
مستوى تطبيق التعليم المدمج بمدارس الحلقة الثانية للتعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في محافظة جنوب الباطنة.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Teachers’ perspective on implementation level of blended learning in cycle two schools in Al Batinah South Governorate
Country
عمان.
City
صحار
Publisher
جامعة صحار
Gregorian
2024
Language
Arabic
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to explore implemention level of blended learning in cycle 2 schools in the South Al Batinah Governorate from teachers’ perspective. The study used a descriptive survey method, relying on a questionnaire tool to collect data from a sample of 317 male and female teachers from those schools. The tool was presented to a group of arbitrators who expressed their opinions about it, and after it was applied to an experimental sample, its results showed a reliability coefficient (Cronbach) of 0.931. The study showed that the responses indicated an average level of implementation of blended learning in those schools, and that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in the responses due to the variables of gender and experience. Based on these results, the study recommended the necessity of raising teachers’ skills in blended learning through qualification and training, and adopting various models of blended learning based on the capabilities of educational institutions. It also recommended benefiting from regional and international experiences in this field, providing material and moral support, and developing a mechanism to activate educational platforms. To be in line with the curriculum, making it easily accessible, especially in crisis situations.
Description
جداول، رسوم
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة لكشف مستوى تطبيق التعليم المدمج في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة من وجهة نظر المعلمين. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، إذ اعتمدت على أداة الاستبانة؛ لجمع البيانات من عينة تتألف من 317 معلمًا ومعلمة من تلك المدارس. عُرضت الأداة على مجموعة من المحكمين الذين أبدوا آراءهم فيها، وبعد تطبيقها على عينة تجريبية أظهرت نتائجها ثباتًا وصل إلى معامل الثبات (كرونباخ) 0.931. وتوصلت الدراسة أن استجابات عينة الدراسة أشارت إلى مستوى متوسط في مستوى تطبيق التعليم المدمج في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغيرَي النوع الاجتماعي والخبرة. وبناءً على هذه النتائج، أوصت الدراسة بضرورة رفع مهارة المعلمين في التعليم المدمج من خلال التأهيل والتدريب، واعتماد نماذج متنوعة من التعليم المدمج بناءً على إمكانات المؤسسات التعليمية. كما أوصت بالاستفادة من التجارب الإقليمية والدولية في هذا المجال، وتقديم الدعم المادي والمعنوي ووَضْع آلية لتفعيل المنصات التعليمية؛ لتكون متماشية مع المنهج الدراسي، مما يسهل الوصول إليها خاصة في حالات الأزمات.
Category
Theses and Dissertations