Document
مستوى وعي طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان بالتعايش وانعكاساته.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The level of coexistence awareness of among post-basic education students in the Sultanate of Oman of and its repercussions
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to know the level of post-primary education students in the
Sultanate of Oman with coexistence and its repercussions, and to achieve the objectives of
the study, the researcher employed the descriptive curriculum; by collecting data using an
electronic questionnaire consisting of three tools: the cognitive test consists of 32 questions
distributed over 5 axes, and the trend scale consists of 30 paragraphs distributed over 6 axes.
The results showed good levels of among post-basic education students’ awareness
of coexistence and its repercussions, as the attitude scale was high compared to the
knowledge and behavioural attitudes, which was at a good level, The study also found that
there were statistically significant differences in knowledge and general average in favor of
females, while there were no statistically significant differences in behavioural attitudes and
tendencies. The study also found that there were statistically significant differences in the
knowledge, attitudes and expected behavioural attitudes of among post-basic education
students towards coexistence according to the state variable at the level of significance
(0.05) was found to be in favor of students in the Wilayat of Bowsher and Muttrah.
The study recommended working to intensify the amount of knowledge to enhance
students’ knowledge of coexistence and the mechanisms for achieving it by employing all
sources of knowledge, developing mechanisms to enhance students’ awareness of all forms
of coexistence and their repercussions to build a generation aware of all these forms.
Based on what was achieved in this study, the researcher proposes to conduct studies
on the level of university students’ awareness of the concept of coexistence and study the
differences according to the variables of type, specialization and geographical region, and a
study on the role of teachers in promoting the concept of coexistence among students at
various educational levels.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى معرفة طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان بالتعايش وانعكاساته ، ولتحقيق أهداف الدراسة وظفت الباحثة المنهج الوصفي؛ عن طريق جمع البيانات باستخدام استبانة إلكترونية تكونت من ثلاث أدوات: الاختبار المعرفي يتكون من 32 سؤالاً موزعة على 5 محاور، ومقياس الاتجاهات يتكون من 30 فقرة موزعة على 6 محاور ومقياس المواقف السلوكية الذي تكون من 25 عبارة موزعة على 4 محاور. حيثطبقت على عينة مكونة من 800 طالب وطالبة ن الصف الحادي عشر في مدارس محافظة مسقط. وأظهرت النتائج مستويات جيدة في مستوى وعي طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بالتعايش وانعكاساته، حيث جاء مقياس الاتجاهات مرتفعاً مقارنة بمقياس الاتجاهات المعرفية والسلوكية والذي كان بمستوى جيد، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في المعارف والمتوسط العام لصالح الإناث، بينما لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاهات والميول السلوكية. كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المعرفة والاتجاهات والاتجاهات السلوكية المتوقعة لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي نحو التعايش وفقًا لمتغير الولاية عند مستوى الدلالة (0.05) لصالح طلبة ولايتي بوشر ومطرح.
وأوصت الدراسة بالعمل على تكثيف الكم المعرفي لتعزيز معرفة الطلبة بالتعايش وآليات تحقيقه من خلال توظيف كافة مصادر المعرفة، وتطوير آليات تعزيز وعي الطلبة بكافة أشكال التعايش وانعكاساته لبناء جيلا مدركا لكافة هذه الأشكال.
وبناء على ما تم التوصل إليه في هذه الدراسة تقترح الباحثة إجراء دراسات حول مستوى وعي طلبة الجامعات بمفهوم التعايش ودراسة الفروق وفقاً لمتغيرات النوع والتخصص والمنطقة الجغرافية، ودراسة دور المعلمين في تعزيز مفهوم التعايش بين الطلبة في مختلف المراحل التعليمية.
وأوصت الدراسة بالعمل على تكثيف الكم المعرفي لتعزيز معرفة الطلبة بالتعايش وآليات تحقيقه من خلال توظيف كافة مصادر المعرفة، وتطوير آليات تعزيز وعي الطلبة بكافة أشكال التعايش وانعكاساته لبناء جيلا مدركا لكافة هذه الأشكال.
وبناء على ما تم التوصل إليه في هذه الدراسة تقترح الباحثة إجراء دراسات حول مستوى وعي طلبة الجامعات بمفهوم التعايش ودراسة الفروق وفقاً لمتغيرات النوع والتخصص والمنطقة الجغرافية، ودراسة دور المعلمين في تعزيز مفهوم التعايش بين الطلبة في مختلف المراحل التعليمية.
Category
Theses and Dissertations