Document

متطلبات تطبيق الجودة في العمل الإداري بالمديريات العامة للتربية والتعليم بمحافظتي الشرقية بسلطنة عمان.

Other titles
Requirements of Quality application in administrative work in the directorates of Education and Learning in Sharqia Provinces
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to introduce the basic requirements essential for applying any quality system in administrative work in the directorates of Education and Learning in Sharqia provinces. Furthermore, this study aims to identify if there are differences in the availability in these requirements due to variables differences in gender, educational qualification, job experience, job position, and department and division. A sample of (36) person which ment (44%) of the original community (manager, vice manager, head of a division) was randomly selected. A questionnaire depending on relevant studies and literature was developed. It and consisted of (58) items distributed into (3)uomains. น The data was analyzed using means, standard deviation and t-test. The result indicates that requirements of Quality application in administrative work in the 81 1 1 directorates of Education and Learning in Sharqia provinces are available in a low to an average level. In addition, the study leaded to some recommendations, the importance of enhancing quality requirements is essential before applying any system of quality. High administration support for the new quality system used is crucial for successful implementation. Moreover, The Directorates should work to build up a positive conjoint system to store, institutive culture towards quality application and set a retrieve and dispose data and information.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المتطلبات الأساسية المطلوب توافرها للتطبيق الأمثل للجودة في العمل الإداري بالمديريات العامة للتربية والتعليم بمحافظتي الشرقية في سلطنة عمان، ومدى توافر متطلبات التطبيق وفق محاور الدراسة ، وبيان مدى وجود فروق في توفر متطلبات تطبيق الجودة من وجهة نظر العاملين التي يمكن أن تعزى إلى كل من النوع والمؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة العملية والمسمى الوظيفي والدائرة أو القسم.
وتكون مجتمع الدراسة من مدراء الدوائر ونواب مدراء الدوائر ورؤساء الأقسام بالمديريات العامة للتربية والتعليم بمحافظتي الشرقية بسلطنة عمان للعام الدراسي 2011/2010م. وقد تم أخذ عينة دراسة ممثلة بلغت (36) فرد كما تم تصميم استبانة تكونت من (58) فقرة موزعة في 3 مجالات رئيسية.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية واختبارات (ت). وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها:
- توفر متطلبات تطبيق الجودة في العمل الإداري بالمديريات العامة للتربية والتعليم بمحافظتي الشرقية من وجهة نظر العاملين بدرجة تتراوح بين الدرجة القليلة والمتوسطة.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى توفر متطلبات تطبيق الجودة في العمل الإداري تعزى لمتغير النوع أو المؤهل العلمي أو الخبرة العملية أو المستوى الوظيفي أو الدائرة أو القسم.
وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها:
- ضرورة بذل مزيد من الدعم والتأييد من قبل الإدارة العليا للعاملين.
- العمل على ترسيخ ثقافة إيجابية لتطبيق الجودة بين العاملين
- إيجاد نظام موحد لحفظ واسترجاع وإتلاف البيانات والمعلومات.
Category
Theses and Dissertations