Document
مُمارسةُ استراتيجياتِ التنميةِ المهنيةِ وعلاقتها بأداءِ المهارات الإدارية لمديري مدارسِ التعليم الأساسي بسلطنةِ عُمان
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aims at analyzing the level of professional development strategies practice for the principals of basic education schools in the Sultanate of Oman. It also analyses the relationship between this practice and the performance of managerial skills for the population in question. Then the study provides suggestions on enhancement of professional development strategies and management skills' performance. The study used the descriptive correlational method. The study sample consisted of (285) principals in basic education schools in the Sultanate of Oman selected by the simple random sampling procedure. The researcher used a questionnaire which consisted of five axes: professional development strategies, cognitive conceptual management skills, technical management skills, personal management skills The results of the study further revealed a statistically significant correlation at the alpha level (α=0.05) between the exercise of professional development strategies and the managerial skills for the principals of basic education schools in the Sultanate of Oman. Based on the results the study recommended more engagements in the practice of professional development strategies so as to improve the professional development and management skills mechanisms for the principals of basic education schools in the Sultanate of Oman.
Description
تحدثت الدارسة عن مستوى ممارسة التنمية المهنية والمهارات الإدارية لمديري المدارس الحكومية
و بينت الدراسة بعضا من النقاط المهمة كاستراتيجيات عند ممارسة التنمية المهنية
و بينت الدراسة بعضا من النقاط المهمة كاستراتيجيات عند ممارسة التنمية المهنية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة لتحليل ممارسة استراتيجيات التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان وبيان علاقة هذه الممارسة بأداء المهارات الإدارية. فتعقب بتوصيات تسهم في تطوير استراتيجيات التنمية المهنية لتحسين أداء المهارات الإدارية. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي. تكونت عينة الدراسة من (285) من مديري مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية النسبية. وقد استخدم الباحث استبانة تكونت من أربع محاور: محور استراتيجيات التنمية المهنية، ومحور المهارات الإدارية التصورية الإدراكية، ومحور المهارات الإدارية الفنية، ومحور المهارات الإدارية الشخصية. وأظهرت نتائج الدارسة بأن واقع ممارسة استراتيجيات التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان جاءت متوسطة، كما جاءت نتيجة ممارسة المهارات الإدارية التصورية الإدراكية والمهارات الإدارية الفنية والمهارات الإدارية الشخصية متوسطة أيضا. وكشفت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى ألفا (α=0.05) بين ممارسة استراتيجيات التنمية المهنية ومتغيرات المهارات الإدارية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان. وبناء على النتائج أوصت الدراسة بزيادة الاهتمام بالدورات والبرامج التدريبية المتعلقة باستراتيجيات التنمية المهنية لمديري المدارس.
Category
Theses and Dissertations