Document

‫مواقف القوى الكبرى من النشاط الملاحي لمدينة صور العمانية (1305هـ/ 1888م 1332هـ/ 1913م)

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to explore the attitudes of super powers towards the navigation activities of dhow owners in Sur during the reign of Sultan Faisal bin Turki (1888-1913), Particularly Britain's objection of rising the French Flags by the Omani dhows, and accusations of Omani Dhows of slavery and arms trafficking. Moreover, confiscation of Surs' dhows on Somalia Coasts by the Italian occupation forces in addition to the accidents of dhow drowning. The study indicates the names of dhow owners who raised the French flag, the main dhows they owned and Nokhadas (ships' captains) who worked with them in the dhows. The study examines the matter of rising the British and German flags on Sur dhows, and indicates the role played by the people of Sur in suffering those impediments and the acquittal of some of them from the charges brought against them through the documents. The researcher adopted the descriptive historical methodology in handling the various bibliography to elicit the historical facts and identify the role played by the people of Sur during the period of study. The researcher adopted the analytical methodology in analyzing and comparison of the document information through the correspondences of The British and The French politicians with The Sultan Faisal. The study was divided into introduction, preface, four chapters, conclusion, appendices, list of bibliography and the references. In the introduction, the researcher presented analysis of the previous researches and list of bibliography and references. In the preface, the researcher elaborated the political and economic history of the City of Sur during the nineteenth century. The first chapter mentioned the position of super powers towards the navigation activities of Sur Dhows, such as the Italians' confiscation of Sur Dhows in the Somalian coasts. Also the matter of French flags and the French and British attitude towards them. Chapter two indicated the matter of accusation of Sur Dhows of slavery trafficking. Tracking of Mozambique events (1900-1902) as example of those accusations, and proved that some dhow owners are acquitted of those charges and compensated for the materiai losses that they sustained as a result of the measures taken against them, including compensation for confiscation of Fath Al-Khir Dhoiw in 1900 AD. Chapter three handles the main lists that contained the names of Omani dhow owners who participated in rising the French flag. Chapter five handles the matters of rising the British and German Flags on some dhows of Sur. The study drew many conclusions, primarily the key sides of navigation activity of the dhows of Sur and the effect of those dhows on the economy of Sur as well as the difficulties that they encountered, including drowning of dhows and dhow confiscation accidents. Also the study proved through the Green Dhow accident that The Sultan Faisal supported his subjects and defended them against the cases of unjustified confiscation that they encountered, although they comply with the international law. The study highlighted the French role that supported those who raised the French flags till the Hague Court ruling was rendered in 1905 AD. The study highlighted (111) names of Omani dhow owners and the Omani asset who inhabit East Africa, as most of them are citizens of Sur who managed to get the French flags and permissions. The study showed that there is number of the people of Sur who raised the British and German flags after end of the matter of French flag, but the British control over the affairs in Muscat didn't enable them to persist in rising the French flags on their Omani dhows.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مواقف القوى الكبرى من النشاط الملاحي لملاك السفن في مدينة صور وأهم المعوقات التي واجهت نشاطهم الملاحي خلال فترة حكم السلطان فيصل بن تركي (۱۸۸۸۔ ۱۹۱۳)، وأهم هذه المواقف معارضة بريطانيا لرفع الأعلام الفرنسية على السفن العمانية، واتهام ملاك ونواخذة السفن بتجارة الرقيق والسلاح، ومصادرة السفن الصورية في سواحل الصومال بواسطة سلطات الاحتلال الإيطالية، إضافة إلى حوادث غرق السفن، وتوضح الدراسة أسماء ملاك السفن الذين رفعوا العلم الفرنسي وأهم السفن التي امتلكوها والنواخذة الذين عملوا معهم فيها، وتبحث مسألة رفع الأعلام البريطانية والألمانية على السفن الصورية، وتبين الدراسة الدور الذي قام به أهل صور في مواجهة هذه المواقف وبراءة بعضهم من التهم التي وجهت لهم من خلال الوثائق.
اتبع الباحث المنهج الوصفي التاريخي في التعامل مع المصادر المختلفة بغية استنباط الحقائق التاريخية، والاستدلال على الدور الذي قام به سكان صور في فترة الدراسة، إضافة إلى ذلك اتبع الباحث المنهج التحليلي في تحليل معلومات الوثائق ومقارنتها من خلال مراسلات رجال السياسة البريطانيين والفرنسيين والسلطان فيصل وقسمت الدراسة إلى مقدمة وتمهيد وأربعة فصول وخاتمة إضافة إلى الملاحق وقائمة المصادر والمراجع، وفي المقدمة عرض الباحث تحليلا للابحاث السابقة وقائمة المصادر والمراجع وفي التمهيد تحدث عن التاريخ السياسي والاقتصادي لمدينة صور خلال القرن التاسع عشر ورئز الفصل الأول على النشاط الملاحي للسفن الصورية، وذكر بعض مواقف القوى الكبرى من النشاط الملاحي للسفن الصورية مثل مصادرة الطليان للسفن الصورية في السواحل الصومالية ومسألة الأعلام الفرنسية والموقفين الفرنسي والبريطاني منها، وأبرز الفصل الثاني مسألة اتهام السفن الصورية بتجارة الرقيق ونتبع فيه أحداث موزمبيق (۱۹۰۰-۱۹۰۲) بوصفها أنموذجة على هذه الاتهامات خلال فترة الاحتلال البرتغالي لموزمبيق، وتبين من خلال العرض براءة بعض ملاك السفن منها وتعويضهم عن ما لحق بهم من خسائر مالية نتيجة الإجراءات التي اتخذت ضدهم منها التعويض عن مصادرة السفينة فتح الخير في العام ۱۹۰۰م، وتناول الفصل الثالث أهم القوائم التي وردت فيها أسماء ملاك السفن العمانيين الذي شاركوا في رفع العلم الفرنسي، أسماء ملاك السفن الذين رفعوا العلم الفرنسي، و بالفصل الخامس بحثت مسائل رفع الأعلام البريطانية والألمانية على بعض السفن الصورية وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج حيث أبرزت الدراسة أهم جوانب النشاط الملاحي للسفن الصورية وتأثير هذه السفن على الجانب الاقتصادي في صور، والصعوبات التي تعرضت لها ومنها حوادث الغرق وحوادث مصادرة السفن، وأثبتت الدراسة من خلال حادثة السفينة الخضراء وقوف السلطان فيصل إلى جانب رعاياه ودفاعه عنهم، ضد ما تعرضوا له من حالات مصادرة غير مبررة رغم التزامهم بالقانون الدولي. وأبرزت الدراسة الدور الفرنسي الداعم لرافعي الأعلام الفرنسية وصولا إلى صدور حكم محكمة لاهاي عام 1905م، وأبرزت الدراسة أسماء (۱۱۱) من ملاك السفن العمانيين وذوي الأصول العمانية الذين يسكنون في شرق أفريقيا وأغلبهم من أبناء مدينة صور، والذين تمكنوا من الحصول على الأعلام والتصاريح الفرنسية، كما أظهرت الدراسة وجود عدد من أبناء مدينة صور قاموا برفع العلمين البريطاني والألماني وذلك بعد انتهاء مسألة العلم الفرنسي، لكن السيطرة البريطانية على الأمور في مسقط لم تمكن هؤلاء من استمرار رفع الأعلام الأجنبية على سفنهم العمانية.
Category
Theses and Dissertations