Document

معوقات البحث العلمي في العلوم الاجتماعية لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة السلطان قابوس.

Other titles
Obstacles Facing Social Science Faculty in Conducting Research at the University of Sultan Qaboos
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aims at identifying the obstacles to social science research at the University of Sultan Qaboos; this is to say, the epistemological, administrative, academic, and personal obstacles. The study also suggests concrete measures that may contribute to the removal of those obstacles. It makes use of the descriptive analytical method via polling members of the academic staff in the colleges of education, arts and social sciences, and economics and political sciences. The sample involved 121 members; that is 72.2 % of the academic staff. The study ascertained the following findings: - The staff members held that the administrative obstacles had a major impact on the social science research at Sultan Qaboos University, followed by academic, then, epistemological, and finally personal obstacles. - Among the personal obstacles, psychological pressures constitute a major hindrance to a staff member due to his/her numerous duties, which prevent him/her from doing research. Concerning the administrative obstacles, the staff members have so many administrative duties to fulfil at university. As for the academic obstacles, the problem lies in the extensiveness of the teaching load. As to cognitive obstacles, the field of social sciences is plagued with the domination of quantitative research and the scarcity of qualitative one. - Absence of statistical differences in the staff members' responses about personal, administrative, academic, and epistemological obstacles to social science research the University of Sultan Qaboos, which could be attributed to gender or speciality variables. - Presence of statistical differences in the staff members' responses about the administrative and epistemological obstacles that may be linked to the college variable. These differences were to the favour of the College of Arts and Social Sciences and the College of Education. There were no significant statistical differences regarding the other obstacles. - Presence of statistical differences in staff members' responses about the academic and epistemological obstacles that could be attributed to the scientific degree variable. These differences were to the favour of the assistant and associate professors. There were no significant statistical differences regarding the other obstacles. - Presence of statistical differences in staff members' responses about the personal and epistemological obstacles, which could be attributed to the work experience variable. These differences were to the favour of those who had (1-9) and (10- 19) years of work experience. There were no significant statistical differences concerning the administrative and academic obstacles. In the light of the findings of this study, the researcher presented several suggestions that may contribute to the removal of obstacles to social science research, the obstacle that prevented the social science faculty from achieving their research goals and taking advantage of the outcomes.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على معوقات البحث العلمي في مجال العلوم الاجتماعية في جامعة
السلطان قابوس، وذلك من خلال الكشف عن أهم المعوقات المعرفية والإدارية والأكاديمية
والشخصية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في مجال العلوم الاجتماعية في جامعة السلطان قابوس،
بالإضافة إلى تقديم مقترحات واقعية يمكن أن تسهم في التغلب على هذه المعوقات ، استندت الدراسة
على المنهج الوصفي التحليلي، من خالل تطبيق استبانة على أعضاء هيئة التدريس في كليات
)التربية،والآداب والعلوم الاجتماعية، والاقتصاد والعلوم السياسية( في تخصصات العلوم
الاجتماعية، وبلغ عددهم ) 121عضوا( بنسبة ) %72,2 ( من حجم المجتمع الكلي. وتوصلت الدراسة
إلى النتائج التالية:
- أ ن المعوقات الإدارية كانت الأكثر تأثيرا على البحث العلمي في العلوم االجتماعية في جامعة
السلطان قابوس من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، تليها المعوقات الأكاديمية ثم المعوقات
المعرفية وتذيلت الترتيب المعوقات الشخصية.
- أن من أهم المعوقات الشخصية، الضغوط النفسية لعضو هيئة التدريس نظرا لالتزاماته التي
تحول دون قيامه بالبحث العلمي، أما أهم المعوقات الإدارية تعدد المهام اإلدارية التي يكلف بها
عضو هيئة التدريس في الجامعة. وجاءت كثرة الأعباء التدريسية لعضو هيئة التدريس كأهم
المعوقات األكاديمية، أما أهم المعوقات المعرفية فكانت طغيان البحث الكمي وضعف البحث
الكيفي في تخصصات العلوم الاجتماعية.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أعضاء هيئة التدريس حول المعوقات
الشخصية والإدارية والأكاديمية والمعرفية التي تواجه البحث العلمي في العلوم الاجتماعية في
جامعة السلطان قابوس تعزى لمتغيرات )الجنس، والتخصص(.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أعضاء هيئة التدريس حول المعوقات الادارية
والمعوقات المعرفية تعزى لمتغير الكلية وكانت الفروق لصالح كليتي الآداب والعلوم االجتماعية
وكلية التربية، ولم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية للمعوقات الأخرى.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أعضاء هيئة التدريس حول المعوقات الأكاديمية
والمعرفية تعزى لمتغير الدرجة العلمية، وكانت الفروق لصالح الأستاذ المساعد والأستاذ
المشارك، ولم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية لبقية المعوقات.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أعضاء هيئة التدريس حول المعوقات الشخصية
والمعرفية تعزى لمتغير سنوات الخبرة، وكانت الفروق لصالح الذين خبرتهم من )-1 9 سنوات(
و )-10 19سنة(، بينما لم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في المعوقات اإلدارية واألكاديمية.
وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من المقترحات التي يمكن أن تسهم في مواجهة
المعوقات التي تواجه البحث العلمي في العلوم الاجتماعية، وتحول دون الوصول لأهدافه
والاستفادة من نتائجه.
Category
Theses and Dissertations