Document

معوقات توظيف التطبيقات الرقمية في مدارس التعليم الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين.

Other titles
Obstacles to the use of digital applications in basic education schools in Muscat Governorate, Sultanate of Oman : teachers' perspective
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the obstacles to the use of digital applications in Basic Education schools in Muscat Governorate, in the Sultanate of Oman, from the perspective of teachers. To this end, a descriptive survey (a four-part questionnaire with a total number of 27 items) was designed and used. After ensuring its validity and reliability, the questionnaire was distributed to a sample of 540 male and female teachers of cycle one and two Basic Education schools in Muscat Governorate. One of the most notable findings of the study was that the constraints on the use of digital applications in basic education schools in Muscat are substantial. While the results showed no statistically significant differences due to gender and years of experience, they revealed statistically significant differences due to the variable of the number of training courses in digital applications in favor of more than two sessions. Considering the obtained results, several recommendations and suggestions are put forward. One of the important recommendations is for the Directorate General of Information Technology and the Directorate General of Administrative Affairs to liaise with the telecommunications companies to provide the necessary services and internet networks at reasonable prices (within the reach of the beneficiaries of the educational process), especially for the staff of the Ministry of Education and school students. Another important recommendation is that the training department of the Muscat District should organize intensive training courses in using digital applications for selected administrative and teaching staff in schools.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على معوقات توظيف التطبيقات الرقمية في مدارس التعليم الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين، وتم استخدام المنهج الوصفي بما يخدم تحقيق أهداف الدراسة، حيث تم تطوير استبانة مكونة من (27) فقرة موزعة على أربعة محاور، وبعد التحقق من صدق وثبات أداة الدراسة، تم تطبيقها على عينة الدراسة والتي بلغت (540) معلماً ومعلمة من مدارس التعليم الأساسي، الحلقتين الأولى والثانية بمحافظة مسقط.
ومن أبرز ما توصلت إليه الدراسة، أن معوقات توظيف التطبيقات الرقمية في مدارس التعليم الأساسي في محافظة مسقط جاءت بدرجة كبيرة. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمتغيرات الجنس وسنوات الخبرة. بينما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة للمحور الرابع: معوقات تتعلق بالجانب المهاري (الفني)، تبعاً لمتغير عدد الدورات التدريبية في مجال التطبيقات الرقمية لصالح أكثر من دورتين.
وفي ضوء نتائج هذه الدراسة، تم وضع مجموعة من التوصيات أهمها: قيام المديرية العامة لتقنية المعلومات والمديرية العامة للشؤون الإدارية بالتواصل مع شركات الاتصالات لتوفير الخدمات اللازمة وشبكات الإنترنت وبأسعار مناسبة في متناول أيدي المستفيدين من العملية التعليمية، خصوصا لمنتسبي وزارة التربية والتعليم، ولطلبة المدارس. وأيضا قيام قسم التدريب بمديرية مسقط بعقد دورات تدريبية مكثفة للكوادر الإدارية والتدريسية بالمدارس ومتخصصة في توظيف التطبيقات الرقمية، ودعوة المتميزين منهم للمشاركة فيها.
Category
Theses and Dissertations