Document

Online assessment strategies and challenges during CoVid-19 Pandemic at Sultan Qaboos University.

Other titles
استراتيجيات وتحديات التقييم الالكتروني أثناء جائحة فيروس كورونا )كوفيد19-( في جامعة السلطان قابوس
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2021
Language
English
English abstract
With the emergence of CoVid-19, many educational pillars have been altered from conventional ways to online solutions. The educational assessment has been administered in online environments despite all encountered challenges. This descriptive study aimed to explore online assessment strategies and uncover the online assessment challenges that were confronted. The sample consisted of the academic staff at the College of Education at Sultan Qaboos University. A mixed-method approach was adopted for data collection. A survey was used to collect quantitative data from 60 academic staff. Furthermore, semi-structured interviews were conducted with four academic staff. The quantitative data was analyzed by calculating the means and standard deviations, while the qualitative data was analyzed using content analysis and thematic analysis. The study's findings showed that academic staff's most applied online assessment strategies were individual projects, presentations, discussions, written assignments, group work, research proposals, and time-constrained exams. However, the academic staff rarely applied peer assessment, fieldwork, journal writing, annotated bibliography, and fact sheets. In addition, the study found some challenges when applying online assessment such as learners' refusal to turn on cameras, heavy teaching loads, cheating, the long time required for developing online assessment's instruments, impersonation/dishonesty, assessing practical experiences, plagiarism, grades' inflation, assessing group's work, academic integrity and a large number of students per section. Based on the findings, some educational implications and recommendations were suggested to develop the online assessment field. The study recommended applying various alternative assessment strategies embedded in the online course activities to reduce the likelihood of cheating and increase the validity and reliability of the overall assessment process. Also, it is suggested that academic staff need to design and adapt assessment tools that require students to demonstrate skill and knowledge acquisition. Moreover, it is important to reduce teaching workload and the number of learners per section so that academic staff can follow each individual's learning progression per section, providing the necessary constructive feedback to benefit from the online courses.
Arabic abstract
لقد أدى تفشي جائحة فيروس كوفيد19- إلى تطوير العديد من الركائز التعليمية وإحداث نقلة نوعية في التقييم
التربوي الالكتروني، وذلك بالرغم من التحديات التي انبثقت عن تلك التغييرات المفاجأة. وقد هدفت هذه الدراسة الوصفية
إلى الكشف عن استراتيجيات التقييم الالكتروني والتحديات التي تواجهه، إذ اعتمدت الدراسة المنهج المختلط، وشملت العينة
الكادر الاكاديمي بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس، فشارك 60 من أعضاء هيئة التدريس في الاستجابة للاستبيان،
إضافة إلى إجراء مقابلات شبه منظمة مع أربعة من الاعضاء. وتم تحليل البيانات الكمية من خلال حساب المتوسطات
والانحرافات المعيارية، بينما تم تحليل البيانات النوعية باستخدام تحليل المحتوى والتحليل الموضوعي. أظهرت نتائج الدراسة
أن الاستراتيجيات الاكثر شيوعا في التطبيق، هي: المشاريع الفردية، والعروض التقديمية، ومنتديات النقاش، والمهام الكتابية،
والمشاريع الجماعية، والمقترحات البحثية، والامتحانات المقيدة بالوقت؛ وعلى النقيض، فقد كانت الاستراتيجيات الاقل شيوعا
في التطبيق، هي: تقييم الاقران، والتدريب الميداني، وكتابة المجالت، وكتابة الببليوغرافية المشروحة وكتابة صحيفة الوقائع.
إضافة إلى ذلك، فقد توصلت نتائج الدراسة إلى عدد من التحديات التي تواجه التقييم الالكتروني، وهي رفض المتعلمين
تشغيل الكاميرات، والاعباء التدريسية الكبيرة، والغش، والوقت الطويل المطلوب لتطوير أدوات التقييم الالكتروني، وانتحال
الهوية والتضليل، وصعوبة تقييم الخبرات العملية، والانتحال، وتضخم الدرجات، وصعوبة تقييم عمل المجموعات، وغياب
الامانة العلمية، والاعداد الكبيرة من الطالب المسجلين في الشعبة الدراسية الواحدة.
وبناء على هذه النتائج، فقد ُختمت بعدد من المضامين والتوصيات التربوية لتطوير مجال التقييم الالكتروني. حيث
أوصت الدراسة بتطبيق استراتيجيات تقييم بديلة متنوعة مضمنة في أنشطة المقررات الالكترونية لتقليل احتمالية الغش
وزيادة صحة وموثوقية عملية التقييم الشاملة، ومن المقترح أي ًضا قيام أعضاء هيئة التدريس بتصميم أدوات تقييم تتطلب من
الطالب إظهار المهارات واكتساب المعرفة وتكييفها. علاوة على أهمية التقليل من الاعباء التدريسية وعدد المتعلمين لكل
شعبة حتى يتمكن أعضاء هيئة التدريس من متابعة تحسن تعلم كل فرد، وإعطاء التغذية الراجعة البناءة االلازمة لالستفادة من
المقررات الالكترونية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
Al-Badi, Ali.
Elsevier B.V.
2022-01-01
Journal articles
3
0
Al-Nofli, Mohammed Abdullah.
Gate Association for Teaching and Education.
2022-10-01
Journal articles
3
0
Khilji, Muhammad Faisal.
Cambridge University Press.
2022-10-16
Theses and Dissertations
8
0
Al-Ajmiyah, Buthaina Jaafar.
Sultan Qaboos University
2024
Journal articles
3
0
Al-Yahyaiyah, Maryam.
American Institute of Mathematical Sciences.
2023-01-01