Document

Perceptions and attitudes of medical students towards two methods of assessing practical anatomy knowledge.

Contributors
Other titles
انطباعات ومواقف طلاب الطب من طريقتين لتقييم معرفتهم العلمية للجانب العملي لمادة التشريح البشري
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2011-08
Language
English
English abstract
Traditionally, summative practical examination in anatomy takes the form of 'spotters' consisting of a stream of prosections, radiological images and dissections with pins indicating specific structures. Recently, we have started to administer similar examinations online using the quiz facility in Moodle™ (a free, open-source web application for producing modular internet-based courses) in addition to the traditional format. This paper reports on an investigation into students' perceptions of each assessment environment. Methods: Over a 3-year period, practical assessment in anatomy was conducted either in traditional format or online via learning management software called Moodle™. All students exposed to the two examination formats at the College of Medicine & Health Sciences, Sultan Qaboos University, Oman, were divided into two categories: junior (Year 3) and senior (Year 4). An evaluation of their perception of both examination formats was conducted using a selfadministered questionnaire consisting of restricted and free response items. Results: More than half of all students expressed a clear preference for the online environment and believed it was more exam-friendly. This preference was higher amongst senior students. Compared to females, male students preferred the online environment. Senior students were less likely to study on cadavers when the examination was conducted online. Specimen quality, ability to manage time, and seating arrangements were major advantages identified by students who preferred the online format. Conclusion: Computer-based practical examinations in anatomy appeared to be generally popular with our students. The students adopted a different approach to study when the exam was conducted online as compared to the traditional 'steeplechase' format.
Member of
Citation
Inuwa, Ibrahim A., Taranikanti, Varna, Al-Rawahiyah, Maimouna, & Habbal, Omar.O.(2011). Perceptions and Attitudes of Medical Students towards Two Methods of Assessing Practical Anatomy Knowledge. Sultan Qaboos University Medical Journal, 11 (3), 383-390.
Arabic abstract
تقليديا ، يأخذ الفحص العملي التلخيصي في علم التشريح شكل "المراقبون"
تتكون من سلسلة من عمليات المسح والصور الإشعاعية والتشريح مع دبابيس تشير إلى هياكل محددة.
في الآونة الأخيرة ، بدأنا في إجراء اختبارات مماثلة عبر الإنترنت باستخدام مرفق الاختبارات في Moodle ™ (مجاني ،
تطبيق ويب مفتوح المصدر لإنتاج دورات معيارية قائمة على الإنترنت) بالإضافة إلى التنسيق التقليدي.
تقدم هذه الورقة تقريرًا عن تحقيق في تصورات الطلاب لكل بيئة تقييم. الطرق: انتهى
لمدة 3 سنوات ، تم إجراء تقييم عملي في علم التشريح إما بالشكل التقليدي أو عبر الإنترنت من خلال التعلم
برنامج إدارة يسمى Moodle ™. يتعرض جميع الطلاب لصيغتي الاختبار في كلية
قسم الطب والعلوم الصحية ، جامعة السلطان قابوس ، عمان ، إلى فئتين: مبتدئ (السنة الثالثة).
وكبار (السنة 4). تم إجراء تقييم لتصورهم لكلا تنسيقات الاختبار باستخدام استبيان ذاتي الإدارة يتكون من عناصر استجابة مقيدة ومجانية. النتائج: أكثر من نصف الطلاب
أعرب عن تفضيل واضح لبيئة الإنترنت واعتقد أنها أكثر ملاءمة للاختبار. هذا التفضيل
كانت أعلى بين الطلاب الكبار. مقارنة بالإناث ، فضل الطلاب بيئة الإنترنت. كبير
كان الطلاب أقل عرضة للدراسة على الجثث عند إجراء الفحص عبر الإنترنت. جودة العينة والقدرة
لإدارة الوقت ، وكانت ترتيبات الجلوس من المزايا الرئيسية التي حددها الطلاب الذين فضلوا الإنترنت
صيغة. الخلاصة: يبدو أن الاختبارات العملية المعتمدة على الكمبيوتر في علم التشريح تحظى بشعبية عامة بيننا
الطلاب. اعتمد الطلاب نهجًا مختلفًا للدراسة عند إجراء الاختبار عبر الإنترنت مقارنةً بـ
شكل "موانع الموانع" التقليدية.
Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
3
0
Joseph, Mickaël Antoine
BioMed Central Ltd.
2021-12-01
Journal articles
0
0
Al-Lamkiyah, Neela.
Oman Medical Specialty Board.
2016-01
Journal articles
0
0
Lakhtakia, Ritu.
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
2015-08