Document
Perceptions of Omani English Language Teachers and Trainers in South Batinah Governorate Regarding the Effectiveness of Cycle One, Cycle Two and Post-Basic Continuous Professional Development Courses
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
English abstract
This study investigated the Omani English teachers' and trainers' perceptions of the effectiveness of three training courses conducted in South Batinah governorate. These courses are Cycle One (C1), Cycle Two (C2) and Post-Basic (PB) courses. 60 English teachers who attended the last version of each course as well as the two trainers of the courses participated in the study.The study aimed at answering the following five research questions: 1. What are the teachers' perceptions of the effectiveness of Cycle One, Cycle Two and Post-Basic courses? 2. What are the trainers' perceptions of the effectiveness of Cycle One, Cycle Two and Post-Basic courses? 3. What effects did the continuous professional development courses have on teachers' professional development? 4. To what extent did the teachers implement what they have learned in the courses in their classrooms? 5. What were the challenges, if any, that the teachers faced while implementing what they had learned in the courses in their teaching contexts as perceived by the teachers?The study adopted the mixed-method approach by collecting quantitative data from teachers using a questionnaire and also collecting qualitative data from the trainers via semi-structured interviews. The study is important to measure the effectiveness of specific Continuous Professional Development (CPD) courses and the effects these courses have on teachers.The findings revealed that 81.8% perceived C1 course as effective, but this percentage dropped in C2 and PB courses with 56.5% and 60% respectively who perceived the courses as effective. This means that a considerable percentage of the participants, specifically C2 and PB, perceived the courses as moderate and low effective. In addition, the participants had different views on their classroom practices and implementation of new knowledge and skills after participating in the courses. Moreover, the study found that crowded classes, workload and time constraints as the major challenges that teachers had in their classes which hindered them from implementing the new knowledge and skills.The qualitative data revealed that trainers perceived the courses as effective, which goes in harmony with what the teachers perceived. However, the qualitative data also revealed that the top-down training system had a negative impact on the courses which resulted in some shortcomings regarding the effectiveness of these courses. These shortcomings included the lack of training needs analysis prior to nominating teachers to the courses, lack of follow-up to teachers after the completion of the courses, and some contradictions that trainers had regarding assessment and challenges that teachers faced in their classrooms after the completion of the courses. These shortcomings seemed to be caused by the rigid top-down transmissive training. Therefore, some recommendations and implications were given at the end of the study to improve the effectiveness of the courses.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
بحثت هذه الدراسة في أراء معلمي و مدربي اللغة الإنجليزية العمانيين حول مد ى فعالية ثلاث دورات
تدريبية أجريت في محافظة جنوب الباطنة. هذه الدورات هي دورة الحلقة الأولى )ح 1 ) والحلقة الثانية
)ح 2 ) و دورة التعليم ما بعد الأساسي. المشاركون هم معلمو اللغة الإنجليزية ال 60 الذين حضروا النسخة الأخيرة من كل دورة بالإضافة إلى المدربين الإثنين في الدورا ت .هدفت الدراسة إلى الإجابة على الأسئلة البحثية الخمسة التالية: 1 . ما هي تصورات المعلمين حول مدىفعالية دورات الحلقة الأولى والحلقة الثانية و دورة التعليم ما بعد الأساسي ؟ 2 . ما هي تصورات المدربي حول مدى فعالية دورات الحلقة الأولى والحلقة الثانية و دورة التعليم ما بعد الأساسي ؟ 3 . ما هو تأثيرهذه الدورات على الإنماء المهني للمعلمي ن؟ 4 . إلى أي مدى قام المعلمون بتطبيق ما تعلموه في الدورات أثناء التدريس؟ 5. ما هي التحديات ، إن وجدت ، التي واجهها المعلمو ن في الفصول الدراسية أثناء تنفيذ ما تعلموه في الدورات من وجهة نظرهم ؟إعتمدت الدراسة نهج الطريقة المختلطة من خلال جمع البيانات الكمية من المعلمين بإستخدام الإستبانة وكذلك جمع البيانات النوعية من المدربين عبر المقابلات شبه المنظمة. تعد هذه الدراسة مهمة لقياس مدى فعالية دورات محددة في الإنماء المهني المستمر وتأثير هذه الدورات على المعلمين .كشفت النتائج أن ) 81.8 ٪( اعتبروا دورة )ح 1 ( فعالة ، لكن هذه النسبة إنخفضت في دورات )ح 2 ( وما بعد الأساسي ب ) 56.5 ٪( و ) 60 ٪( على التوالي. و يعني ذلك أن نسبة كبيرة من المشاركين خصوصا في دورتي الحلقة الثانية والتعليم ما بعد الأساسي قد أعتبروا أن فعالية الدورتين كانت متوسطة أو ضعيفة.بالإضافة إلى ذلك ، كان لدى المشاركين وجهات نظر مختلفة حول ممارساتهم في الفصل الدراسي وتطبيق المعرفة والمهارات الجديدة بعد المشاركة في الدورات التدريبية. وعلاوة على ذلك ، وجدت الدراسة أن الفصول المزدحمة )كثرة عدد الطلاب( وعبء العمل والقيود الزمنية ضمن التحديات الرئيسة التي واجهها المعلمون في فصولهم التي أعاقتهم من تطبيق المعرفة والمهارات الجديدة. كشفت البيانات الكيف ية أن المدربين ينظرون إلى الدورات التدريبية على أنها فعالة ، وهو ما يتماشى مع ما يتصوره المعلمون. ومع ذلك ، كشفت البيانات الكيفي ة أيضا أن نظام التدريب من أعلى إلى أسفل كان له تأثير سلبي على الدورات التي أسفرت عن بعض أوجه القصور فيما يتعلق بفعالية هذه الدورات. شملت أوجه القصور عدم وجود تحليل للاحتياجات التدريبية قبل ترشيح المعلمين للدورات ، وعدم متابعة المعلمين بعد الانتهاء من الدورات ، وبعض التناقضات التي واجهها المدربون فيما يتعلق بالتقييم والتحديات التي واجهها المعلمون في فصولهم الدراسية بعد الانتهاء من الدورات. ويبدو أن هذه العيوب ناتجة عن التدريب الانتقائي الصارم من أعلى إلى أسفل. لذلك ، تم تقديم بعض التوصيات في نهاية الدراسة لتحسين فعالية الدورات.
تدريبية أجريت في محافظة جنوب الباطنة. هذه الدورات هي دورة الحلقة الأولى )ح 1 ) والحلقة الثانية
)ح 2 ) و دورة التعليم ما بعد الأساسي. المشاركون هم معلمو اللغة الإنجليزية ال 60 الذين حضروا النسخة الأخيرة من كل دورة بالإضافة إلى المدربين الإثنين في الدورا ت .هدفت الدراسة إلى الإجابة على الأسئلة البحثية الخمسة التالية: 1 . ما هي تصورات المعلمين حول مدىفعالية دورات الحلقة الأولى والحلقة الثانية و دورة التعليم ما بعد الأساسي ؟ 2 . ما هي تصورات المدربي حول مدى فعالية دورات الحلقة الأولى والحلقة الثانية و دورة التعليم ما بعد الأساسي ؟ 3 . ما هو تأثيرهذه الدورات على الإنماء المهني للمعلمي ن؟ 4 . إلى أي مدى قام المعلمون بتطبيق ما تعلموه في الدورات أثناء التدريس؟ 5. ما هي التحديات ، إن وجدت ، التي واجهها المعلمو ن في الفصول الدراسية أثناء تنفيذ ما تعلموه في الدورات من وجهة نظرهم ؟إعتمدت الدراسة نهج الطريقة المختلطة من خلال جمع البيانات الكمية من المعلمين بإستخدام الإستبانة وكذلك جمع البيانات النوعية من المدربين عبر المقابلات شبه المنظمة. تعد هذه الدراسة مهمة لقياس مدى فعالية دورات محددة في الإنماء المهني المستمر وتأثير هذه الدورات على المعلمين .كشفت النتائج أن ) 81.8 ٪( اعتبروا دورة )ح 1 ( فعالة ، لكن هذه النسبة إنخفضت في دورات )ح 2 ( وما بعد الأساسي ب ) 56.5 ٪( و ) 60 ٪( على التوالي. و يعني ذلك أن نسبة كبيرة من المشاركين خصوصا في دورتي الحلقة الثانية والتعليم ما بعد الأساسي قد أعتبروا أن فعالية الدورتين كانت متوسطة أو ضعيفة.بالإضافة إلى ذلك ، كان لدى المشاركين وجهات نظر مختلفة حول ممارساتهم في الفصل الدراسي وتطبيق المعرفة والمهارات الجديدة بعد المشاركة في الدورات التدريبية. وعلاوة على ذلك ، وجدت الدراسة أن الفصول المزدحمة )كثرة عدد الطلاب( وعبء العمل والقيود الزمنية ضمن التحديات الرئيسة التي واجهها المعلمون في فصولهم التي أعاقتهم من تطبيق المعرفة والمهارات الجديدة. كشفت البيانات الكيف ية أن المدربين ينظرون إلى الدورات التدريبية على أنها فعالة ، وهو ما يتماشى مع ما يتصوره المعلمون. ومع ذلك ، كشفت البيانات الكيفي ة أيضا أن نظام التدريب من أعلى إلى أسفل كان له تأثير سلبي على الدورات التي أسفرت عن بعض أوجه القصور فيما يتعلق بفعالية هذه الدورات. شملت أوجه القصور عدم وجود تحليل للاحتياجات التدريبية قبل ترشيح المعلمين للدورات ، وعدم متابعة المعلمين بعد الانتهاء من الدورات ، وبعض التناقضات التي واجهها المدربون فيما يتعلق بالتقييم والتحديات التي واجهها المعلمون في فصولهم الدراسية بعد الانتهاء من الدورات. ويبدو أن هذه العيوب ناتجة عن التدريب الانتقائي الصارم من أعلى إلى أسفل. لذلك ، تم تقديم بعض التوصيات في نهاية الدراسة لتحسين فعالية الدورات.
Category
Theses and Dissertations