Document
Perceptions of plagiarism among medical and nursing students in Erbil, Iraq.
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2018-05
Language
English
Subject
English abstract
Objectives: The rapidly rising incidence of plagiarism among students at universities throughout the world requires attention. This study aimed to determine the extent to which medical and nursing students in Erbil, Iraq,
plagiarise, their knowledge, understanding and perceptions of plagiarism and the underlying factors that may lead them to plagiarise. Methods: This cross-sectional study was carried out between January and June 2017 among a sample of 400 undergraduate medical and nursing students at Hawler Medical University in Erbil. Plagiarism-related data were collected through a specially designed self-administered questionnaire. Results: In total, 280 (70%) medical students and 120 (30%) nursing students were included in the study. The reported prevalence of plagiarism was 54.3%, with a slightly higher prevalence among male students compared to female students (54.9% versus 53.8%; P = 0.820) and medical students compared to nursing students (58.9% versus 43.3%; (P = 0.004). Alarmingly, 34.8% of the students did not know what plagiarism was, and only 28% were aware of the legal consequences of plagiarism. Reported reasons for plagiarising included laziness and the ease with which others' work could be plagiarised, confusion, cultural reasons and pressure to meet deadlines. Conclusion: There was a lack of understanding of plagiarism and its legal ramifications among undergraduate medical and nursing students in Erbil. The findings of this study indicate that there is an urgent need to increase students' understanding of plagiarism and its consequences so as to reduce the incidence of this type of academic misconduct.
Member of
Resource URL
Citation
Ismail, Kameran H. (2018). Perceptions of Plagiarism Among Medical and Nursing Students in Erbil, Iraq. Sultan Qaboos University Medical Journal, 18 (2), e196–201.
Arabic abstract
الهدف: التزايد السريع للانتحال بين طلاب الجامعات حول العالم يتطلب الإهتمام. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى مزاولة الانتحال من قبل طلاب الطب والتمريض في أربيل، العراق، ومدى معرفتهم وتفهمهم وتصوراتهم للانتحال والعوامل المساعدة التي قد تؤدي بهم إلى الانتحال الطريقة أجريت هذه الدراسة المقطعية العرضية بين يناير ويونيو 2017 على عينة من 400 طالبا من كلية الطب والتمريض في جامعة هولير الطبية في أربيل، العراق. تم جمع البيانات المتعلقة بالانتحال عن طريق استمارة الاستبيان الذاتي المصممة لهذا الغرض النتائج بشكل عام، شملت هذه الدراسة على 280 (706) طالب طب و 120 (306) طالب تعريض معدل انتشار الانتحال كان 54.396 مع انتشار أعلى قليلا بين الذكور مقارنة بالإناث 54.996 مقابل 0.820:53.896 - (P) وطلاب الطب مقارنة مع طلاب التمريض 58,996 مقابل 0.004:43.396 P بشكل ملفت للنظر، لم يكن لدى 34.896 من الطلاب معرفة مسبقة بالانتحال، وأن 2896 فقط كانوا على دراية بالعواقب القانونية للانتحال الأسباب التي ذكرت لممارسة عمل الانتحال كانت التكاسل وسهولة انتحال ما لغيرهم، عدم الدراية الكافية، اسباب اجتماعية والضغوطات المتعلقة باقتراب المهلة المحددة للإنجاز الخلاصة: كان هناك قلة تفهم للانتحال وما يترتب عليه من عواقب قانونية بين طلاب الطب والتمريض في أربيل. وتشير نتائج هذه الدراسة إلى وجود حاجة ملحة لزيادة فهم الطلاب الموضوع الانتحال وعواقبه للتقليل من انتشار هذا النوع من سوء السلوك الأكاديمي غير المقبول.
Category
Journal articles