Document

Physical activity and perceived barriers among high-school students in Muscat, Oman.

Identifier
DOI: 10.26719/2013.19.9.759
Contributors
Other titles
الأنشطة البدنية والعوائق الـمدركة بين طلبة المرحلة الثانوية في مسقط، عمان
Publisher
World Health Organization.
Gregorian
2013-09
Language
English
English abstract
A cross-sectional survey was conducted in March 2011 to study the patterns and determinants of physical activity among 439 secondary-school students in Muscat governorate based on a self-administered questionnaire. Half of the students (52.9%) were enrolled in physical education classes and 95.9% reported after-school physical activities. The recommended level of physical activity (≥ 1680 MET minutes/week) was met by 23.9% of students, being significantly lower among girls (9.8%) than boys (38.8%). More girls were in the stages of pre-contemplation (5.8%) and contemplation (26.7%) of adopting exercise while more boys were in the action (15.4%) and maintenance stages (36.0%). Girls reported significantly more barriers to exercise, related to lack of energy, interest in other activities, lack of encouragement, worries about looks, and time constraints from academic responsibilities and family obligations. The full model logistic regression revealed that boys, 11th-grade students and attempts to regulate weight significantly predicted physical activity meeting the recommended levels.
Member of
ISSN
1020-3397
Arabic abstract
أجرى الباحثون في آذار/مارس 2011 مسحاً مستعرضاً لدراسة نماذج ومحددات الأنشطة البدنية لدى 439 من طَلَبة المرحلة الثانوية في محافظة مسقط، استناداً على استبيان يُدار ذاتياً. واتضح أن نصف الطَلَبة(%52.9) يساهمون في حصص التربية الرياضية، وأن %95.9 منهم قد أبلغ عن ممارسة لأنشطة بدنية بعد الانصراف من المدرسة. واتضح للباحثين أيضاً أن %23.9 من الطلاب قد أدركوا المستوى الموصى به من الأنشطة البدنية (ما يعادل أو يزيد على 1680 مكافئاً استقلابياً من الدقائق كل أسبوع؛ إلا أن هذه النسبة منخفضة لدى الطالبات (%9.8) أكثر من انخفاضها لدى الطلاب (%38.8). وكان عدد أكبر من الطالبات في مرحلة ما قبل التفكير (%5.8) وفي مرحلة التفكير (%26.7) بالقيام بالتمرينات، في مقابل عدد أكبر من الطلاب كانوا يقومون بالفعل بالتمرينات (%15.4)، وفي مرحلة المداومة (%36.0). وقد أبلغت الطالبات عن عوائق تقف في طريق أدائهن للتمرينات على قدرٍ يعتدُّ بأهميته إحصائياً، منها ما يعود لفقد الطاقة أو الاهتمام بالأنشطة الأخرى، وفقد التشجيع، والخوف من النظرات إليهن، وعوائق تتعلق بأوقات الممارسة بسبب المسؤوليات الأكاديمية والالتزامات العائلية. وأظهر نموذج التحوُّف اللوجستي الكامل أن الطلاب في السنة الحادية عشرة يحاولون تنظيم وزنهم من خلال ممارسة الأنشطة البدنية التي يتوقعون أنها توصلهم للمستويات الموصى بها من الوزن.
Category
Journal articles