Document
Piping vibration analysis at Mina' Al Fahal, Oman.
Other titles
تحليل إهتزازات الأنابيب في ميناء الفحل، عمان
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
Subject
English abstract
The repeated motion of a particle about its mean position is termed as vibration. Vibration
is present in all rotating, and reciprocating machinery. Vibrations cannot be eradicated but
can be minimized and kept within reasonable limits. Vibration Analysis of piping
elements in Oil & Gas process industries like Mina' Al Fahal is very significant. Vibration
can be a significant threat to plants and might cause a shutdown, besides threatening the
safety of the employees as well as the surrounding environment. The vibration can be
directly related to the flow of the main process fluid through the piping system. This study
aims to investigate and analyze the flow induced vibration in the piping system within
Mina' Al Fahal. Direct measurements of vibration (both magnitude, and frequency) were
conducted for this purpose, and at different locations within the Mina'Al Fahal. The effect
of different operating conditions for fully opened and partially opened flow has been
examined. Twelve pipelines of different sizes varying from 2-inch diameter to 40-inch
diameter and Carbon Steel &Stainless-Steel materials have been monitored and recorded
for vibrations. It is proposed that pipes of larger diameter (40-inch) showed a peak
amplitude value of 9.4m/s2
and lower diameter pipe (6-inch) showed a peak amplitude
value of 9.73m/s2
, the results can be utilized for forecasting the failure of the piping system
as a result of induced vibration. Various countermeasures are suggested to reduce the
vibrations. Moreover, measured vibration data were compared with theoretical relations
and very minimum error is observed between experimental and theoretical results with
error less than 4%.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تسمى الحركة المتكررة لجسيم حول موضعه المتوسط بالاهتزاز ؛والاهتزاز موجود في جميع الالات الدورية والترددية و لا يمكن القضاء على الاهتزازات ولكن يمكن التقليل منها والاحتفاظ بها في حدود معقولة ؛و يعد تحليل الاهتزاز لعناصر الانابيب في صناعات معالجة النفط والغاز مثل ميناء الفحل مهًما للغاية ويمكن أن يمثل الاهتزاز تهديدًا كبيًرا للنباتات وقد يتسبب في إيقاف التشغيل ، إلى جانب يمكن أن يكون الاهتزاز مرتب ًط تهديد سالمة الموظفين وكذلك البيئة المحيطة وأيضا ا بشكل مباشر بتدفق سائل العملية الرئيسي عبر نظام الانابيب . تهدف هذه الدراسة إلى فحص وتحليل الاهتزازات الناتجة عن التدفق في نظام الانابيب داخل ميناء الفحل وتم إجراء القياسات المباشرة لالهتزاز )الطول الموجي والتردد( لهذا الغرض ، وفي مواقع مختلفة داخل ميناء الفحل ؛وتم فحص تأثير ظروف التشغيل المختلفة للتدفق المفتوح بالكامل والمفتوح جزئيًا و تمت مراقبة وتسجيل اثنى عشر خط من الانابيب بأحجام مختلفة تتراوح من قطر 2 بوصة إلى قطر 40 بوصة والمواد المصنوعة من الفوالذ الكربوني والفوالذ المقاوم للصدأ وي قترح أن الانابيب ذات القطر الاكبر )40 بوصة( أظهرت قيمة سعة قصوى تبلغ 9.4 م / تربيع ث وأنبوب القطر السفلي )6 بوصات( أظهر قيمة سعة قصوى تبلغ 9.73 م / تربيع ث ويمكن استخدام النتائج للتنبؤ في فشل نظام الانابيب نتيجة الاهتزازات المستحثة ويتم اقتراح إجراءات مضادة مختلفة لتقليل الاهتزازات ؛وعالوة على ذلك ، تمت مقارنة بيانات الاهتزاز المقاسة بالعلاقات النظرية ولوحظ الحد الادنى من الخطأ بين النتائج التجريبية والنظرية مع خطأ أقل من 4%.
Category
Theses and Dissertations