Document
Prevalence and impact of dysmenorrhoea among Omani high school students.
Contributors
Al-Bulushiyah, Anbarin., Author
Other titles
معدل انتشار وتأثير عسر الطمث لدى الطالبات العمانيات في المدارس الثانوية
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2011-11
Language
English
English abstract
The objectives of this study were to determine the prevalence of dysmenorrhoea in Omani
high schoolgirls, its impact and the treatment used. Methods: A cross-sectional survey was carried out in May
2010 on 404 girls from two public high schools in the Muscat region. Data were collected by self-administered
questionnaire including information on demographics, prevalence of dysmenorrhoea, severity, its impact, and the
treatment used. Results: Overall, 94% (n = 380) of the participants had dysmenorrhoea. It was mild in 27% (n = 104),
moderate in 41% (n = 155), and severe in 32% (n = 121). Dysmenorrhoea was the cause of limited sports activities
in 81%, decreased class concentration in 75%, restricted homework in 59%, school absenteeism in 45%, limited
social activities in 25%, and decreased academic performance in 8% of the affected students. Only 3% (n = 10) had
consulted a physician; 21% (n = 80) self-medicated, and 55% (n = 210) took no action. The commonest drugs used
were paracetamol (n = 60, 16%), ibuprofen (n = 29, 8%) and mefenemic acid (n = 12, 3%). There was no statistically
significant correlation between dysmenorrhoea, demographics and menstrual characteristics. Conclusion: Dysmenorrhoea is a prevalent and yet undertreated menstrual disorder among Omani adolescent schoolgirls. The
pain suffered can be severe and disabling. Doctors should therefore be prepared to discuss this more freely with
schoolgirls. In addition, there is a need for education regarding dysmenorrhoea and treatment options to minimise
the impact on school, sports, social and daily activities.
Member of
ISSN
2075-0528
Resource URL
Citation
Al-Kindiyah, Rahma, & Al-Bulushiyah, Anbarin (2011). Prevalence and Impact of Dysmenorrhoea among Omani High School Students. Sultan Qaboos University Medical Journal, 11(4), 485–491.
Arabic abstract
تحديد معدل انتشار عسر الطمث و تأثيره و العلاج المستخدم لدى الطالبات العمانيات في المدارس الثانوية. الطريقة أجريت هذه الدراسة المقطعية في شهر مايو 2010 على 404 طالبة من مدرستين من المدارس الثانوية العامة في منطقة مسقط، وتم جمع البيانات من خلال استبيان ذاتي يشمل معلومات عن الخصائص الديموغرافية، ومعدل انتشار عسر الطمث، وشدته، وأثره، والعلاج المستخدم. النتائج: دلت النتائج على معاناة 94% ( 380 طالبة) من المشاركات من عسر الطمث، كان عسر الطمث خفيفا لدى 27% (104 طالبة) ، بينما كان متوسط الشدة لدى 41% (155 طالبة)، وشديدا لدى 32% (121 طالبة)، وكان عسر الطمث سببا في قصور في الأنشطة الرياضية (81%)، وقلة التركيز في الصف (75%)، وتقييد في أداء الواجبات المنزلية (59%)، والتغيب عن المدرسة (45%)، وقصور في الأنشطة الاجتماعية (25%)، وانخفاض الأداء الأكاديمي (8%) لدى الطالبات المصابات. التمس 3% فقط (10 طالبات) طلب المشورة الطبية، بينما كان العلاج ذاتيا في 21% (80 طالبة)، والأكثرية منهن لم يحركن ساكنا - 55% (210 طالبة). كانت الأدوية المستخدمة هي الباراسيتامول (60 طالبة. 16%)، ايبوبروفين (29 طالبة، 98) وحمض الميفيناميك (12 طالبة، 3%)، لم يكن هناك أي ارتباط معتد بين عسر الطمث و الخصائص الديموغرافية وخصائص الدورة الشهرية الخلاصة رغم انتشار عسر الطمث بين الطالبات العمانيات في المدارس الثانوية إلا أنه لم يلق العلاج اللازم الألام المصاحبة لعسر الطمث يمكن أن تكون شديدة ومعيقة ولذلك ينبغي على الأطباء أن يكونوا على استعداد لمناقشة هذا بحرية أكبر مع طالبات المدارس بالإضافة إلى ذلك هناك حاجة للتثقيف بخصوص عسر الطمث وخيارات العلاج للتقليل من أثره على الأنشطة المدرسية والرياضية والاجتماعية واليومية.
Category
Journal articles