Document
Psychological health of first-year health professional students in a Medical University in the United Arab Emirates.
Contributors
Ahmed, Soofia., Author
Sreedharan, Jayadevan., Author
Other titles
الصحة النفسية لطلاب السنة الأولى للمهن الصحية في جامعة طبية بالإمارات العربية المتحدة
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2012-05
Language
English
Subject
English abstract
abstract: Objectives: The aim of this study was to assess the psychological health of first-year health professional
students and to study sources of student stress. Methods: All first-year students (N = 125) of the Gulf Medical
University (GMU) in Ajman, United Arab Emirates (UAE), were invited to participate in a voluntary, anonymous,
self-administered, questionnaire-based survey in January 2011. Psychological health was assessed using the 12-item
General Health Questionnaire. A 24-item questionnaire, with items related to academic, psychosocial and health
domains was used to identify sources of stress. Pearson's chi-squared test and the Mann-Whitney U-test were used
for testing the association between psychological morbidity and sources of stress. Results: A total of 112 students
(89.6%) completed the survey and the overall prevalence of psychological morbidity was found to be 33.6%. The
main academic-related sources of stress were 'frequency of exams', 'academic workload', and 'time management'.
Major psychosocial stressors were 'worries regarding future', 'high parental expectations', 'anxiety', and 'dealing with
members of the opposite sex'. Health-related issues were 'irregular eating habits', 'lack of exercise', and 'sleep-related
problems'. Psychological morbidity was not significantly associated with any of the demographic factors studied.
However, total stress scores and academics-related domain scores were significantly associated with psychological
morbidity. Conclusion: Psychological morbidity was seen in one in three first-year students attending GMU. While
worries regarding the future and parental expectations were sources of stress for many students, psychological
morbidity was found to be significantly associated with only the total stress and the academic-related domain scores.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
الملخص: الهدف: تقييم الصحة النفسية ودراسة مصادر الإجهاد لطلاب السنة الأولى للمهن الصحية. الطريقة: تمت دعوة جميع طلاب السنة الأولى (125 طالباً) من جامعة الخليج الطبية في عجمان بالإمارات العربية المتحدة للمشاركة في مسح استبياني ذاتي تطوعي في يناير عام 2011. اعتمد تقييم الصحة النفسية في الدراسة على استخدام استبيان صحي عام يتضمن 12 بنداً، كما تم استخدام استبياناً آخر يشمل 24 بنداً "مرتبطاً" بالمجالات الصحية والتعليمية والنفسية للتعرف على مصادر الإجهاد. استخدمنا في هذه الدراسة نوعين من الاختبارات الإحصائية وهما مربع كاي بيرسون واختبار مان-ويتني يو لاختبار الارتباط بين مصادر الإجهاد و الاعتلال النفسي. النتائج: شارك 112 طالباً (89.6%) في هذه الدراسة وأظهرت النتائج أن نسبة انتشار الاعتلال النفسي بين الطلبة كانت (33.6%). وظهر أن المصادر الأكاديمية الرئيسية للقلق تشمل "تعدد الاختبارات" و"الضغط الأكاديمي" و "تنظيم الوقت"، أما الضغوطات النفسية الاجتماعية الأخرى فشملت "الخوف من المستقبل" و "توقعات الوالدين" و"القلق" و"التعامل مع الجنس الآخر". وفيما يختص بالمصادر الصحية المسببة للاعتلال النفسي فقد شملت "عدم تنظيم مواعيد الطعام" و"قلة ممارسة الرياضة" و"المشاكل المتعلقة بالنوم". لم يرتبط المرض النفسي بأي من العوامل الديموغرافية التي شملتها الدراسة، ير أنه ارتبط بنسبة القلق النفسي ومجموع التحصيل الأكاديمي. الخلاصة: يعاني من الاعتلال النفسي واحد كل ثلاث طلاب من طلبة السنة الأولى في جامعة الخليج الطبية. كانت المخاوف المرتبطة بالمستقبل وتوقعات الوالدين من مصادر القلق لعدد كبير من الطلاب، أما الاعتلال النفسي فقد ارتبط بشكل ملحوظ بالضغط الكلي ومجموع التحصيل الأكاديمي.
Category
Journal articles