Document
قصيدة النثر في الخليج العربي في ضوء سوسيولوجيا النص
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
I chose 'the founding discourse' of prose poetry in the Arabian Gulf as corpus of this study in an attempt to research the problematics of a discourse belonging to 'modernist structure in societies of 'traditionalist' structure during the eighties. I adopted the sociology of text as my analytical apparatus, drawing upon terms presented by Peer Z about sociolinguistic status and sociolect. I added the term 'aesthetic ideology' and 'literary formula' from Terry Eagleton. I then proposed a number of analytical tools that are in tandem with the nature of discourse. I accordingly devised the approach Ideemed appropriate. The analyses showed that the representative of the founding discourse in the Arabian Gulf grew in a sociolinguistic status influenced by two ideologies: (9) the leftist ideology with four components: rejecting the other, living in the margin, transcending the other as an authority, subjectivity (self) and freedom; and () the ideology of modernism that affected the last two components of the first ideology. These two ideologies led to a duálism in consciousness with its two poles: subjectivity (self) and the other. The first of these two was represented by intellectual consciousness and the second by public consciousness. This resulted in tension of all manner between the two. The discourse of prose poetry was a product of this sociolinguistic status; however, it nonetheless was not a direct affiliation to either ideologies. It grew out of an aesthetic ideology that laid the basis for a discourse that transcends the status quo through form and meaning at the same time. Its discoursal structures were founded in order to perform in such a manner. The analysis of literary works showed the texts of each work were organized in accordance with the same pattern, and each structure of its discoursal structures presented a number of strategies that made it congruent with the pattern itself. Each work showed a sociolect that approached the given? in such a way as to clash with the prevalent sociolect. For example, whereas the work of Eman Aseri transcends the alienation the self experiences due to traditional social systems, Sama Esa transcends the dominant consciousness through the notion of death and its symbolic significance. In a similar fashion, Zaby Khamis challenges the subjection practiced upon the self by traditionalist institutions, and Qasim Haddad's work establishes for an aesthetic discourse that defies the ideological function imposed upon it. As such, all the above mentioned works manifest the ideology of transcendence the literary formula adopts, and in the process they present an alternative to the system that simply follows what is established.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
حدد الخطاب المؤس" القصيدة النثر في الخليج العربي مدونة لهذه الدراسة، ساعيا إلى البحث في إشكال نشأة خطاب ينتمي إلى بنية "حدائية في مجتمعات ذات بنية تقليدية" إيان حقبة الثمانينيات، واعتمدت سوسيولوجيا النص منهجا للتحليل، فاستثمرت المفاهيم التي قدمها بيير زيما حول "الوضع الاجتماعي - اللغوي"، و"اللهجة الجماعية"، وأضفت إليها مفهومي "الأيديولوجيا الجمالية"، و"الصيغة الأدبية" من تيري إيجلتون؛ لأكون بعدة منهجية منسجمة تساعد على التعاطي مع الإشكال، ثم اقترحت جملة من الأدوات التحليلية التي تناسب طبيعة الخطاب، فتوسلت بكل ذلك لمقاربة المدونة بما يحقق أهداف الدراسة. أظهرت التحليلات أن أصحاب "الخطاب المؤسس" في الخليج العربي نشأوا في وضع اجتماعي - لغوي متأثر بأيديولوجيتين: أما أولاهما فهي أيديولوجيا اليسار التي أثرت في وعيهم بأربعة مكونات: رفض الآخر، والإقامة في الهامش، والاغتراب، والحرية وأما الأخرى فهي أيديولوجيا الحداثة التي أثرت بمكوني: مجاوزة مرجعية الآخر، والذاتية. ثم تشكل بفعل هاتين الأيديولوجيتين في الوعي ثنائية مانوية تحدد قطباها ب(الذات) و (الأخر)، فمثل "الوعي المثقف" قطبها الأول، في حين مثل "الوعي القائم" قطبها الآخر، وارتبطت (الذات) دوما بعلاقة ضدية مع (الأخر)، وتجلت في خطابها تجليا واضځا۔ كان خطاب قصيدة النثر يتاج هذا الوضع الاجتماعي - اللغوي؛ بيد أنه لم يكن انتماء مباشرا إلى أي من أيديولوجيتي اليسار والحداثة، وإنما كان انتماء إلى أيديولوجيا جمالية أسست لخطاي يقوم على التجاوز، فجاء ليؤدي هذا التجاوز عبر أنظمة الشكل والمعنى ما، وتأسست بنياته الخطابية لتعرض تجاوزه للقائم، فأوضح تحليل الأعمال الأدبية أن نصوص كل عمل منها انتظمت في نسق واحد لقول تجاوزها، وقدمت كل بنية من بنيات خطابها جملة من الاستراتيجيات التي جعلتها منسجمة في النسق نفسه، مشتغلة في تجاوزها على معطی من معطيات الوعي القائم، وعرض كل عمل من الأعمال لهجة جماعية تقارب المعطي بصورة نقيضة للهجة الجماعية القائمة، فجاء عمل إيمان أسيري ليتجاوز ما تعانيه الذات في الأنظمة الاجتماعية التقليدية من تنكير، واشتغل عمل سماء عيسى على تجاوز الصورة اليقينية الموت في "الوعي القائم"، في حين کرست ظبية خميس عملها ليتجاوز الخضوع الذي تفرضه المؤسسات التقليدية على الذات ووعيها، وجاء عمل قاسم حداد ليتجاوز ارتهان الخطاب الجمالي للوظيفة الأيديولوجية التي كانت مفروضة عليه. فمثلت هذه الأعمال تمظهرا الأيديولوجيا التجاوز التي تسلكها صيغتها الأدبية، محاولة تقديم نظام معرفي يتأسس جماليا ليكون بديلا لما هو قائم
Category
Theses and Dissertations