Document

The Role of social media in marketing within Omani SME Tour Operators : a netnographic study.

Other titles
دور وسائل التواصل الاجتماعي في التسويق لأعمال منظمي الرحلات السياحية من الشركات الصغيرة والمتوسطة في سلطنة ُعمان : دراسة نتنوغرافية
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2023
Language
English
English abstract
The latest innovations in technology have changed the way people live and the way organizations conduct and promote their businesses. Social media has become an essential instrument for the tourism industry. Furthermore, selling tourism industry products through the virtual internet provides a real opportunity for SMEs. For Oman, this is critical to the country's development, as SMEs have the potential to be the engine of economic growth due to their large number, size, and types of operation. Therefore, this study aims to investigate the role of social media as a marketing tool for SME tour operators in Oman and the influence that social networking platforms have on enhancing business from the perspective of SME tour operators. This study built on Social Network Theory (SNT) as a basis for exploring the impact of social media networks as a marketing tool within Omani SME tour operators. SNT enables SMEs to understand and monitor the interactions and communications within the network that they have with their customers, as well as to glean insight into their online behaviors. This study is essential for SME tour operators in Oman to shed light on the importance of social media, as well as various strategies that could improve their business, allow them to grow in the tourism sector, and increase their customers' loyalty. It has significant implications for SME tour operators' social media managers, as they may gain insights that enable them to enhance their online marketing activities and sustain their bonds with their customers on social networking sites. This study applied the netnographic approach to collecting data from 15 SME tour operators using semi-structured interviews and online observations that have been conducted through the Instagram platform. The findings of this study contain four main themes: social media utilization, creating online networks, account manager role, and sustaining bonding. Thus, the study provides an explanation of a) SME tour operators' online behaviors while using social media platforms in their marketing activities, b) the impact of social media on SMEs' business, and c) how SME tour operators use social media to create and sustain bonds with their customers.
Arabic abstract
تتواكب استخدامات برامج التواصل الاجتماعي المتعددة مع أحدث الابتكارات في التكنولوجيا التي غيرت طريقة عيش الناس والطريقة التي تدير بها المؤسسات أعمالها وتروج لها، وقد أصبحت برامج التواصل الاجتماعي أداة أساسية لصناعة السياحة، حيث أن بيع منتجات صناعة السياحة عبر الانترنت الافتراضي يوفر فرصة حقيقية للشركات الصغيرة والمتوسطة. تكمن أهمية هذه الدراسة لما لهذه المؤسسات من دور بارز في تنمية البلاد، حيث لديها القدرة على أن تكون محرك للنمو الاقتصادي بسبب عددها الكبير وحجمها وأنواع عملياتها. لذلك تهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف دور برامج التواصل الاجتماعي كأداة تسويقية لمنظمي الرحلات السياحية من الشركات الصغيرة والمتوسطة في سلطنة ُعمان، والتأثير الذي تتركه منصات التواصل الاجتماعي في تطوير ونمو الاعمال من منظور هذه الشركات. استخدمت هذه الدراسة نظرية الشبكات الاجتماعية )Theory Network Social )كأساس لشرح تأثير استخدام منظمي الرحلات السياحية من الشركات الصغيرة والمتوسطة في سلطنة ُعمان لبرامج التواصل الاجتماعي كأداة تسويقية. تُمكن هذه النظرية الشركات الصغيرة والمتوسطة من فهم خصائص زبائنهم والتحكم في التفاعالت عبر هذه المنصات الالكترونية، بالاضافة إلى الحصول على نظرة ثاقبة لسلوكيات العملاء. تعد هذه الدراسة ضرورية لمنظمي الرحلات السياحية من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في ُعمان لتسليط الضوء على أهمية وسائل التواصل الاجتماعي والاستراتيجيات المختلفة التي تساعدهم على النمو في قطاع السياحة، وزيادة والء عملائهم لهم. كما أن لها آثار بناءة على مديري حسابات برامج التواصل الاجتماعي لتلك المؤسسات، حيث أنه قد يكتسبون رؤى تمكنهم من تعزيز أنشطتهم في التسويق الرقمي، والحفاظ على عالقاتهم مع عمالئهم على مواقع الشبكات الاجتماعية. طبقت هذه الدراسة النهج النتنوغرافي لجمع البيانات من منظمي الرحلات من الشركات الصغيرة والمتوسطة، وذلك من خالل إجراء مقابالت شبه منظمة ومراقبة منصة الانستجرام لتحليل أداء وتفاعل الحساب لعدد 51 شركة. تتضمن نتائج هذه الدراسة أربعة محاور رئيسية، وهي: استخدام برامج التواصل الاجتماعي، إنشاء شبكات إلكترونية، دور مدير الحساب، والحفاظ على العلاقات. وبالتالي، تقدم هذه المحاور شرحا في الدراسة التالية: ً ألهدا أ( سلوكيات منظمي الرحلات السياحية من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة عبر الانترنت أثناء استخدام برامج التواصل الاجتماعي في أنشطتهم التسويقية، ب( تأثير برامج التواصل الاجتماعي على أعمال المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، و ج( كيفية استخدام منظمي الرحلات السياحية من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة لبرامج التواصل الاجتماعي إلنشاء واستدامة العلاقات مع عملائهم.
Category
Theses and Dissertations