Document
رؤية مقترحة لتسويق برامج و أنشطة الرياضة للجميع في ضوء استراتيجية الرياضة العمانية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to set a suggested vision to market programs and activities at sport for all under strategy of Oman's sport. This done through the analysis of both the fact that sport for everybody and the fact of sport activities marketing in the Sultanate of Oman. TO achieve the aim of the story, the researcher used a descriptive tool and two different questionnaires named "measurement of the status of current sport in Omani society" and "measurement of the status of marketing for sport activities programs". A total of (1378) participants from Omani society and a 32 sport leaders were included in the study. The result shows 68% of the participants play sport and around (42.2%) of them do sport at least 3 times per week for 30 minutes with P value of (0.05%). The study pointed two major factors for doing sport, educational status and socioeconomic status. The study also noted that around (75.7%) likes to do walking whereas (78.8%) of participants think that sport can give healthy body and prevent diseases. In addition, the study shows that strong cultural background about sport is a good reason to do sport activities and this background was found in most participants with a median of (4.14). Moreover, the study found that society satisfaction about sport situation and facilities were average. In contrast, the consensus between sport for all programs and the achieved goals of ministry of sport and Omani Olympic Society were strongly compatible with a median point of (3.09). As a consequence, a suggestive vision was made for marketing sport for all based on this study and other old studies. In addition, the researcher advised to concomitantly work between Oman sport strategy expectations and implementation, and the importance of assessing the work and straightened it occasionally, and she advised to work on the suggestive marketing vision and to apply it for the marketing of sport for all programs and activities.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تحليل واقع الرياضة للجميع، وواقع تسويق برامج وأنشطة الرياضة للجميع في سلطنة عمان، كما هدفت إلى وضع رؤية مقترحة لتسويق برامج وأنشطة الرياضة للجميع في ضوء استراتيجية الرياضة العمانية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واستبيانين مختلفين لجمع البيانات وهما: ۱. استبيان يقيس واقع الرياضة للجميع ويستهدف المجتمع العماني، ۲. استبيان يقيس واقع تسويق برامج وأنشطة الرياضة الجميع يستهدف القائمين على برامج وأنشطة الرياضة للجميع. وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۳۷۸) فردا من المجتمع العماني، و(۳۲) إداري ومسؤول عن برامج وأنشطة الرياضة للجميع. وتوصلت الدراسة إلى أن نسبة الممارسين للأنشطة الرياضية بلغت (۹۸٪)، وأن الذين يمارسون الأنشطة الرياضية 3 مرات وأكثر اسبوعية وبمعدل لا يقل عن 30 دقيقة فقد بلغت نسبتهم (۲۲٪ )، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (a = 0.05) المعدل ممارسة الأنشطة الرياضية تعزي لمتغيري النوع الاجتماعي والمستوى التعليمي، كما حضي المشي على كونه أكثر الأنشطة الرياضية مزاولة وبنسبة (70.7%) وأن أكثر دوافع ممارسة الأنشطة الرياضية هو الحصول على جسم صحي والوقاية من الأمراض وبنسبة (78.8%)، كما أظهرت نتائج الدراسة أن الثقافة الرياضية لدى عينة الدراسة عالية، بمتوسط حسابي (144)، وأنها تؤثر إيجابا في معدل ممارسة الأنشطة الرياضية، في حين أظهرت النتائج أن رضي المجتمع عن واقع برامج وأنشطة الرياضة للجميع والإمكانات والتسهيلات المتاحة جاءت بدرجة متوسطة. أما بالنسبة لواقع تسويق برامج وأنشطة الرياضة للجميع فقد أظهرت النتائج توافق عالي جدا بين أهداف استراتيجية الرياضة العمانية والأهداف التي تسعى التحقيقها كلا من وزارة الشؤون الرياضة واللجنة الأولمبية العمانية من تسويق برامج وأنشطة الرياضة للجميع، كما أظهرت النتائج موافقة بدرجة متوسطة لواقع تسويق برامج وأنشطة الرياضة للجميع، وبمتوسط حسابي بلغ (۳٫۰۹)، كما تم وضع رؤية مقترحة لتسويق الرياضة للجميع منطلقة من نتائج الدراسة الحالية والدراسات والأبحاث السابقة، وقد أوصت الباحثة بضرورة تكثيف الجهود للارتقاء بالرياضة للجميع كما أوصت بتوافق العمل بين تطلعات استراتيجية الرياضة العمانية، وخطة التنفيذ، وإلى ضرورة تقييم العمل وتقويمه بين الفينة والأخرى، كما أوصت الباحثة بالعمل على الرؤية التسويقية المقترحة والاستعانة بها في تسويق برامج وأنشطة الرياضة للجميع.
Category
Theses and Dissertations