Document
Satisfaction among expectant mothers with antenatal care services in the Musandam Region of Oman.
Contributors
Khandekar, Rajiv., Author
Other titles
رضى الحوامل من خدمات ما قبل الولادة في منطقة مسندم في سلطنة عمان
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2008-11
Language
English
English abstract
As client feedback is useful to improve health service delivery, assessments should be undertaken periodically. This study aimed to determine the level of satisfaction among expectant mothers visiting health institutions for antenatal care services in the Ministry of Health, Musandam region of Oman in 2005. Methods: This was a cross sectional survey in a hospital set-up. Women registered in the antenatal clinics of different health institutions of Musandam region were interviewed. Arabic speaking investigators in six health institutions of Musandum region collected personal profiles, details of different antenatal services offered and responses regarding the satisfaction with these services. The number and percentage of responses were calculated to grade the level of satisfaction. Results: Eighty-three registered women who visited antenatal clinics in six health institutions were interviewed. The overall satisfaction for antenatal care was of excellent grade in 49 (59% - 95% confidence interval 48.5 - 69.6) participants. Sixtyseven (81%) women were happy with services at antenatal clinics mainly because of the attitude of the doctors and nursing staff. The leading causes of dissatisfaction were the laboratory services and overcrowding during morning hours. Conclusion: The women attending antenatal care services in Musandam were highly satisfied with the services offered; however, there was scope for further improvement. The Ministry of Health in consultation with the caregivers should focus on improving antenatal services.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
: بما أن أخذ رأي المراجع مفيد في تحسين تقديم الخدمات الصحية، لذا كان من الضروري عمل تقييم دوري لذلك. هذه الدراســة تهدف إلى معرفة مسـتوى الرضى عند الحوامل المراجعات للمراكز الصحية لوزارة الصحة في منطقة مســندم خلال ســنة 2005 .الطريقة: هذه الدراسة مقطعية عن طريق مقابلة الأمهات الحوامل المراجعات للمراكز الصحية المختلفة في منطقة مسندم. جمع باحثون يتقنون اللغة العربية في سـتة مراكز صحية بمســندم المعلومات المتعلقة بالمراجعات والخدمات المقدمة لهن ومسـتوى رضاهن عن تلك الخدمات. تم حسـاب الأرقام والنسب لإجابات الحوامل. النتائج: تم جمع المعلومات من ثلاث وثمانين امرأة مســجلة في ســتة مراكز صحية بمســندم. كان مستوى الرضى ممتازا في 49 مشاركة (59% - فترة الثقة 95% هي 48.5- 69.6). سبعة وستون امرأة (81%) أظهرن سرورا لتقديم الخدمات الصحية في المراكز الصحية خلال فترة الحمل. خاصة لمواقف الأطباء والممرضات. كان السبب الرئيسي لعدم الرضى هو خدمات المختبرات والازدحام خلال ساعات الصباح. الخلاصة: أظهرت النساء المراجعات للمراكز الصحية الخاصة بالحوامل رضاهن بالخدمات المقدمة من قبل تلك المراكز في منطقة مسندم. لكن هناك مجال لتحسين تلك الخدمات. على وزارة الصحة استشارة المعنيين في تلك المراكز والتركيز على تحسين الخدمات للنساء الحوامل.
Category
Journal articles