Document
Self-reported knowledge of diabetes among high school students in Al-Amerat and Quriyat, Muscat Governate, Oman.
Contributors
Al-Hadhramiyah, Rahma., Author
Al-Amriyah, Amal., Author
Al-Tamimi, Saif., Author
Al-Shidhaniyah, Asma., Author
Other titles
قياس المعرفة الذاتية حول مرض السكري بين طلبة المدارس الثانوية في العامرات وقريات، محافظة مسقط، عمان
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2013-08
Language
English
English abstract
Objectives: Type 2 diabetes mellitus (T2DM) is emerging as one of the world's greatest health problems, and its incidence and prevalence are increasing at an alarming rate and globally reaching epidemic proportions. With this increasing incidence, emphasis is now being placed on implementing primary prevention, early detection, and educational prevention programmes. This study was undertaken to estimate the level of knowledge of T2DM among high school students and to explore the factors influencing the knowledge of T2DM. Methods: A cross-sectional study was conducted in four secondary schools in two wilayats (districts) of Muscat governate, Oman, namely Al-Amerat and Quriyat. The study was conducted using a validated English questionnaire covering all aspects of T2DM in one-to-one interviews. A scoring system was used to assess the students' knowledge. Results: Of the 541 students enrolled in the study (45% male and 55% female), only 24% achieved a score of over 10 out of 20. The key areas of poor knowledge were wrong perceptions about diabetic meals (73%), and the possibility of a cure for diabetes (63%). Conclusion: Overall poor knowledge levels about T2DM were found among school students. National efforts and school health-based interventions are highly recommended to increase awareness about diabetes among this age group.
Member of
Resource URL
Citation
Al-Mahrooqiyah, Badriya, Al-Hadhramiyah, Rahma, Al-Amriyah, Amal, Al-Tamimi, Saif, Al-Shidhaniyah, Asma, Al-Lawatiyah, Hadia, Al-Ismailiyah, Aida, Al-Hootiyah, Khawla, & Al-Ghafriyah, Thamra. (2013). Self-Reported Knowledge of Diabetes among High School S
Arabic abstract
الهدف: يعتبر مرض السكري النوع الثاني أحد أكبر المشاكل الصحية في العالم، وقد تزايد انتشاره بمعدل ينذر بالخطر بعد وصوله إلى مستويات وبائية على مستوى العالم. ومع تزايد الإصابات بهذا المرض، أصبحت الحاجة ملحة التركيز على تنفيذ البرامج التثقيفية المعززة للوقاية الأولية والاكتشاف المبكر للمرض. وقد أجريت هذه الدراسة لتقدير مستوى المعرفة بمرض السكري النوع الثاني بين طلبة المدارس الثانوية ولاستكشاف العوامل المؤثرة في هذه المعرفة. الطريقة : أجريت دراسة مسحية شملت أربع مدارس ثانوية في ولايتين من ولايات محافظة مسقط، سلطنة عمان. وهما ولايتي العامرات وقريات. وقد أجريت الدراسة باستخدام استبانة مجربة سابقا باللغة الإنجليزية تغطي جميع جوانب مرض السكري النوع الثاني عن طريق المقابلة الشخصية. تم استخدام نظام التسجيل لتقييم معرفة الطلاب. النتائج: حصل 24% فقط من بين 541 طالب مسجلا في هذه الدراسة (45% ذكور و 55% إناث). على معدل أكثر من 10 من أصل 20 درجة. وكانت أهم المجالات الرئيسية التي بينت افتقار الطلبة فيها من المعرفة هي التصورات الخاطئة عن وجبات الطعام لمرضى السكري (73%)، والاعتقاد بإمكانية الشفاء من مرض السكري (63%). الخلاصة: بينت الدراسة تدني المستوى المعرفي بمرض السكري النوع الثاني بشكل عام بين طلاب المدارس. أوصت الدراسة بضرورة تكثيف الجهود القائمة للصحة المدرسية لزيادة الوعي حول مرض السكري بين هذه الفئة العمرية.
Category
Journal articles