Document
شعر صقر بن سلطان القاسمي : دراسة نقدية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
. This research concentrates on the handling of the poet, Saqr. Bin Sultan Al Qasmi's experience (1920 - 1993) in the world of poetry, not only in the UAE states, but in the whole Arab gulf area, in critical and analytical views, due to the fact that such experience has its own role in the formation of the pioneer headlines and defining of the gulf poetry in the grand Arab world at times when such area was living different political, social and cultural atmospheres that led to an eye-closing in regard to various outputs of the area pioneers at that time. To verify the target to which the study plot has been built, I structured my study plan on basis that go parallel with the critical curricula and the mechanism of handling the poetical phrases which I have put in an introductory plus three parts and a conclusion. At the introduction there has been a say for the motive that drove Saqr, the poet to be chosen, his importance and the factors that encouraged me for that choice plus the methodology of research. I have also dealt with pointing out to the resources from which the research condensed its materials from In the first chapter I wrote about his life and culture. I concentrated on the more prominent stations in the poet's life. I expressed the main resources on which Al-Qasmi's culture was built from an Islamic, historical and literal sources. His poetry experience was rich in handling from the modern and ancient Arab poetry. The study and analysis showed that Al-Qasmi had been greatly affected by the erotic poetry at all different eras. He also was deeply affected by Sufi and emigrant poets, in addition to the romantic style, which he handled in his life as a poetic route. In the second chapter, which included the study of the poetic implications, the researcher introduced the study from three phases, first of which did his national cares and views induce the national poetry. The second: The women views where she studied the meanings in which he formed up the woman views. Thirdly: nature as his poetry included such founded and statuary elements in place of variation and loss. In our view, Al-Qasmi's poetic quern rotates within these triangular sides which are framed by love and affection. The last chapter was for the technical study being represented in four axes being as follows: the poetic image, the stylistic phenomena, the poetic urges, and the music of poetry. The study came to reflect that the poet was able to identify the image from which started that being transferred from the inherited cultures, and that being created from the truth and origins of life. The study clearly expressed the beauty and tenderness of the language, from one side, its indignation and discontent from another side, through a high stylus writings being employed by the poet. The study also presented some of the poetic needs to which our poet had referred, the form of poetry he performed, depending in most of his poems on the Khalili's course of poetry. In the conclusion, the researcher pointed out to the dominant results being concluded by her study to the poet Saqr Bin Sultan Al Qasmi. That was followed by a list of publication sources and references.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
يتناول هذا البحث تجربة الشاعر صقر بن سلطان القاسمي (۱۹۲۰ – ۱۹۹۳ م ) في مجال الشعر ، ليس في دولة الإمارات العربية المتحدة فحسب بل في منطقة الخليج العربي ، وفق رؤى نقدية و أخرى تحليلية ؛ لما لهذه التجربة من دور في تشكيل خارطة الريادة و التعريف بالشعر الخليجي في الوطن العربي الكبير في المرحلة التي كانت هذه المنطقة تعيش ظروفا سياسية و اجتماعية و ثقافية أدت إلى سدل الستار عن إبداع العديد من إنتاج روادها في تلك الفترة. ولتحقيق الهدف الذي بني على أساسه مخطط الدراسة أقمت تخطيط دراستي على أسس تتواعم و المناهج النقدية ، و آليات تناول النص الشعري ، حيث جعلتها في مقدمة ، و ثلاثة فصول ، و خاتمة . ففي المقدمة كان هناك حديثا عن الدافع لاختيار الشاعر - موضوع الدراسة - صقر بن سلطان القاسمي ، و أهميته ، و العوامل التي كانت حافزا على ذلك ، و المنهج الذي قام عليه البحث ، ثم أبرز المصادر والمراجع التي أفاد منها ، كما بينت الدراسات السابقة التي تناولت دراسة الشاعر . و في الفصل الأول تناولت مبحثين : الأول حياته ، و الثاني تقافته . فوقفت عند أبرز مراحل حياة الشاعر ، كما أوضحت أبرز الموارد التي بنيت عليها ثقافة القاسمي من مصدر إسلامي، و تاريخي ، و أدبي . و لقد كان لهذه التجربة الشعرية ثراء في الاغتراف من الشعر العربي قديمة و حديثه ، فقد تبين لي بالدراسة و التحليل أن القاسمي تأثر باتجاهات الغزل على مر العصور ، كما تأثر بشعراء المتصوفة ، إلى جانب اتخذاه للاتجاه الرومانسي مسارا شعريا له. و في الفصل الثاني كانت دراسة المضامين الشعرية ، و التي تمثلت في ثلاثة مباحث : الأول : الشعر القومي انطلاقا من همومه الوطنية إلى رؤاه القومية ، و الثاني : صورة المرأة حيث تناولت بالدراسة المعاني التي تشكلت فيها رؤى المرأة ، و الثالث : الطبيعة ، حيث كان لها في شعره قوام لتقديم عنصري الثبات و الاستقرار مقابل النقد و التغيير الذي رأيناه في الوطن و المرأة . أما الفصل الأخير فكان للدراسة الفنية و الذي تمثل في أربعة مباحث هي : الصورة الشعرية ، و الظواهر الأسلوبية ، و الضرورة الشعرية ، و موسيقى الشعر حيث توصلت الدراسة إلى أن الشاعر استطاع أن ينتقي صوره فبدا منها المنقول من الموروث الثقافي ، أو المبتكر من واقع المعيشة، كما أوضحت عذوبة و رقة اللغة تارة ، و غضبها وسخطها تارة أخرى من خلال أبرز الأساليب الإنشائية التي وظفها ، كما قامت الدراسة بعرض بعض الضرورات الشعرية التي لجأ إليها الشاعر ، إضافة إلى شكل القصيدة عنده و اعتماده في أغلب أشعاره على البحور الخليلية . ثم كانت الخاتمة حيث أجملت فيها أبرز النتائج التي خرجت بها ، و أعقبتها بملحق ثم ثبت المصادر و المراجع
Category
Theses and Dissertations