Document

Storage of nitrous oxide (NOx) in diesel engine exhaust gas using alumina-based catalysts: preparation, characterization, and testing.

Author
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
This work investigated the nitrous oxide (NOx) storage process using alumina-based catalysts (K2O/Al2O3, CaO/Al2O3, and BaO/Al2O3). The feed was a synthetic exhaust gas containing 1,000 ppm of nitrogen monoxide (NO), 1,000 ppm i-C4H10, and an 8% O2 and N2 balance. The catalyst was carried out at temperatures between 250–450°C and a contact time of 20 minutes. It was found that NOx was effectively adsorbed in the presence of oxygen. The NOx storage capacity of K2O/Al2O3 was higher than that of BaO/Al2O3. The NOx storage capacity for K2O/Al2O3 decreased with increasing temperature and achieved a maximum at 250°C. Potassium loading higher than 15% in the catalyst negatively affected the morphological properties. The combination of Ba and K loading in the catalyst led to an improvement in the catalytic activity compared to its single metal catalysts. As a conclusion, mixed metal oxide was a potential catalyst for de-NOx process in meeting the stringent diesel engine exhaust emissions regulations. The catalysts were characterized by a number of techniques and measurements, such as X-ray diffraction (XRD), electron affinity (EA), a scanning electron microscope (SEM), Brunner-Emmett-Teller (BET) to measure surface area, and pore volume and pore size distribution assessments.
Member of
ISSN
1726-6742
Citation
Alsobaai, A. (2017). Storage of nitrous oxide (NOx) in diesel engine exhaust gas using alumina-based catalysts: preparation, characterization, and testing. The Journal of Engineering Research, 14 (1), 64-73.
Arabic abstract
هذا البحث يفحص طريقة تخزين NOx علي محفزات أساسات الألومينا ( CaO / Al2O3 ، Al2O3 ، K2O و BaO / Al2O3 ). التغذية كانت تحتوي على غاز عادم اصطناعي 1000 جزء في المليون من NO ، 1000 جزء في المليون من -i C4H10 ، 8% من O2 وتوازن N2. تم إجراء نشاط الحافز بين درجة حرارة 250 درجة مئوية إلى 450 درجة مئوية وزمن اتصال 20 دقيقة. وجد أن NOx تم امتصاصه بفعالية في وجود الأكسجين. سعة NOx التخزينية ل K20 / Al2O3 كانت أكثر علوا من < BaO / Al2O3 وتقل مع زيادة درجة الحرارة وتحقق القيمة العظمى عند درجة 250 مئوية. زيادة تحميل البوتاسيوم بنسبة أعلى من 15% في الحافز تؤثر سلبا على الخصائص الشكلية. المزج بين تحميل كل من Ba و K يؤدي إلى تحسين نشاط الحافز بالمقارنة إلى الحوافز ذات الفلز الواحد. وخلاصة ؛ أكسيد المعدن المختلط كان حافز كامن لعملية de - NOx في مواجهة انبعاثات عادم محركات الديزل. الحافز يتميز بعدد من التقنيات والقياسات مثل SEM EA ، XRD. مساحة السطح BET، حجم المسام وتوزيع مقاس المسام.
Category
Journal articles