Document
Students' and faculty's perceptions of the role of e-Learning platform (Moodle) in enhancing student engagement at SQU and its challenges.
Other titles
تصورات طلبة ومعلمي جامعة السلطان قابوس حول فاعلية منصة التعلم الإلكتروني (موودل) في زيادة اندماج الطلبة في التعلم، والتحديات التي تعيق تفاعلهم مع المنصة
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
English abstract
Student engagement is considered the most important issue that must be taken seriously,
especially in online learning. Hence, student engagement contributes intensively to
enhancing students' motivation, reducing social isolation, dropping out of courses, and
studying withdrawal. This research aimed to discover the student's perception of the role
of Moodle as an E-learning platform in enhancing student engagement in learning in the
College of Education (COE) at SQU. This research also investigated whether students'
perceptions statistically differed due to their specialization and gender. Furthermore, this
research explored the main challenges students faced in Moodle that hindered their
engagement and the students' suggestion to enhance their engagement in Moodle. In
addition, it was essential to identify teachers' perceptions about utilizing Moodle in
teaching as they could play a crucial role in encouraging their students to engage with
Moodle. Besides, it investigated teachers' perception of the role of Moodle in enhancing
student engagement as they had an experience with Moodle, especially during Covid-19.
This research followed a descriptive method and used two questionnaires for students and
teachers. The students' questionnaire included closed questions to collect quantitative data
and two open questions to collect qualitative data. The students' sample was (n=338),
which was selected using stratified random sampling, and the teachers' sample was (n=
54) teachers from different COE departments, which was selected using simple random
sampling. This research found that both students and teachers had a positive perception of
the role of Moodle in enhancing student engagement in learning. In addition, it revealed a
statistically significant difference in students' perception of the role of Moodle in
improving student engagement in terms of specialization and no difference in gender.
According to the study's findings, the speed of the Internet and lack of communication
were the main challenges students faced in Moodle. The study suggested that teacher student and student-student communication are required to improve students' engagement
in Moodle. In addition, improving Internet speed is crucial to provide incredible
opportunities for streamlining information and communication sharing and enhancing
online learning and teaching quality. This research is significant as it handled the critical
issue of engagement and the E-learning Platform (Moodle), a world concern due to the
covid-19 pandemic. It is hoped that this research could contribute to the improvement of
utilizing Moodle platform features to increase student engagement in the learning process.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
يعتبر انخراط الطلبة في التعلم من أهم القضايا التي يجب أن توضع في عين الاعتبار خاصة في التعليم عن بعد، حيث أن انخراط الطلبة له أثر كبير في زيادة الدافعية وتقليل كل من العزلة الاجتماعية، وحذف المقررات والانسحاب من الدراسة، يمكن ان يتم قياس انخراط الطلبة في التعليم الاعتيادي بشكل أسهل عنه في التعليم عن بعد؛ من هنا جاءت هذه الدراسة لتركز على دور منصة موودل كنظام إدارة التعلم في زيادة وتحسين انخراط الطلبة في التعليم عن بعد، حيث يهدف هذا البحث الى معرفة رأي طلبة البكالوريوس من كلية التربية في جامعة السلطان قابوس عن دور منصة موودل في زيادة انخراط الطلبة في التعلم، كما أنه يركز على اكتشاف اثر متغيري التخصص والنوع على الاندماج مع منصة موودل، كما انه تطرق الى معرفة اهم التحديات التي تعيق انخراط الطلبة مع المنصة وأهم المقترحات لزيادة الانخراط مع المنصة من وجهة نظر الطلبة ، بالاضافة الى معرفة وجهة نظر المعلمين من استخدام منصة موودل في التدريس لما له من أهمية تشجيع الطلبة في الانخراط مع المنصة، كذلك يكشف عن رايهم في دور منصة موودل في زيادة انخراط الطلبة في التعلم خاصة بعد تجربة جميع الاساتذة للمنصة أثناء جائحة كوفيد19-؛ اتبع هذا البحث المنهج الوصفي في التعرف على آراء الطلبة و الاساتذة من خالل استخدم أداة الاستبيان التي وجهت لكال العينتين، حيث شملت عينة الطالب على عدد (338) ، تم اختيارها باستخدام العينات العشوائية الطبقية، بينما شملت عينة المعلمين على عدد (54) معل ًما من مختلف أقسام كلية التربية، والتي تم اختيارها باستخدام عينات عشوائية بسيطة، توصلت الدراسة الى أن كل من الطلبة والاساتذة يرون أن دور منصة الموودل في زيادة انخراط الطلبة كان دور إيجابي، وانه توجد فروق ذات داللة احصائية لمتغير التخصص وال توجد فروق لمتغير النوع؛ كما كشفت الدراسة أن ابرز التحديات التي تعيق انخراط الطلبة في منصة موودل متعلقة بالانترنت و قلة التواصل بين الطلبة والمحاضرين وبين الطلبة أنفسهم، كما أن ابرز الاقتراحات تناولت تحسين التواصل وزيادة سرعة الانترنت، ويعتبر هذا البحث مهم جدا خاصة في هذا الوقت الراهن الذي تتجه فيه أغلب المؤسسات التعليمية لتكيف مع التعلم عن بعد بناءا على التوجه العالمي أثناء جائحة كوفيد،19- و من المؤمل أن تساهم نتائج هذا البحث في تحسين استغلال الخصائص المميزة لمنصة موودل في زيادة انخراط الطلبة في التعلم
Category
Theses and Dissertations