Document

سيناريوهات بناء الصورة الذهنية للذات الوطنية في التعليم المدرسي بسلطنة عمان في ضوء نظرية التفاعلية الرمزية دراسة استشرافية.

Other titles
Scenarios for forming National Self-image in school education in Sultanate of Oman in light of the Symbolic Interactionism Theory: A Future study
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
Abstract: This study aimed at tracking how the National Self- image in Social Studies textbooks (3-12), the disclosure of National Self-image of decision makers and experts according to Peterson's model; with the aim of designing scenarios to build National Self-image in school education in the Sultanate of Oman. The study used the qualitative approach; using the content analysis tool, which has been applied to Social Studies textbooks (3-12), the interview tool implemented on seven decision makers in seven different government entities, and another interview tool applied to 25 experts in school and higher education, in four government and private entities. The study found that National Self-image embedded in the Social Studies textbooks distributed in an unbalanced and inclusive manner, and National Self-image traced according to its three components (location, time, dimensions of social interaction). First, the results related to the site component showed that the most common image of National Self is the image associated with the governorates of Muscat and Dhofar, and the least frequent is the image associated with the Buraimi governorate. Regarding the second component, which is the time the results showed that distribution of National Self-image over three different times: the perceptual image, the current image, which is the highest frequency, and the desired image, which is the least frequent in Social Studies textbooks. The third component, on the dimensions of social interaction, divided into seven main dimensions: the social dimension, the political and military dimension, the economic dimension, the religious dimension, the environmental dimension, the cultural dimension and the scientific and technological dimension. The results in this component revealed that the most frequent images of the other were associated with the political and military dimension, and the least repetition of this image was associated with the scientific and technological dimension. The analysis of interviews in this study also revealed; that the National SSelf Image of decision-makers and experts in the Sultanate of Oman can be identified through four main dimensions according to Peterson's model: the past dimension that appeared in an organized manner, with pride in Oman's history and identity, and how to benefit from the past in future development. The inner dimension that showed a set of positive mental images, and another set of negative images. Regarding the external dimension, the results showed that the National Self-Image and its position at the global level, and its role and mission at the global level, and the fourth, the internal external dimension, a review of the state's legitimacy at the local level and how it affects it in the world. The current study designed four future scenarios to build National Self-image and the Other's image in school education in the Sultanate of Oman, based on two critical forces: poor integration between school education and public and private institutions, family, society and media, lack of National Self- image and the Other's image in the school curriculum and its imbalance. This resulted in four scenarios: Scenario 1: Pictures that sparkle and flourish, Scenario 2: Pictures that bloom and expand, Scenario 3: Pictures that challenge and frame thinking, and Scenario 4: Pictures that are faded, decaying, and lost. The study also concluded a set of recommendations and developed a number of suggestions based on the study results.
Arabic abstract
الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تتبع الكيفية التي ظهرت بها صورة الذات الوطنية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف )3-12 ،)والكشف عن الصورة الذهنية للذات الوطنية لدى متخذي القرار، والخبراء وفق نظرية التفاعلية الرمزية؛ بهدف تصميم سيناريوهات استشرافية لبناء الصورة الذهنية للذات الوطنية في التعليم المدرسي بسلطنة عمان. واستخدمت الدراسة المنهج النوعي الوصفي؛ باستخدام أداة تحليل المحتوى، التي تم تطبيقها على كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف على سبعة من متخذي القرار في سبع جهات حكومية مختلفة، ط ّ )3-12 ،)وأداة المقابلة التي بقت وأداة مقابلة أخرى تم تنفيذها على 25 خبي را في أربع جهات حكومية وخا ّصة. وقد توصلت الدراسة ُو إلى أ ّن صورة الذات الوطنية المض ّمنة في كتب الدراسات الاجتماعية، زعت بطريقة غير متوازنة وغير شاملة، وتم تتبع صورة الذات الوطنية بحسب مكوناتها الثالثة )المكان، الزمان، أبعاد التفاعل الاجتماعي(. وأظهرت النتائج التي تخص مكون المكان؛ أ ّن الصورة الاكثر تكرارا للذات الوطنية هي الصورة المرتبطة بمحافظتي مسقط وظفار، والاقل تكرا را هي الصورة المرتبطة بمحافظة ا بالنسبة للمكّون الثاني وهو الزمان؛ فقد أظهرت النتائج تو ّزع صورة الذات الوطنية البريمي. أ ّم على ثالثة أزمنة مختلفة، هي: الصورة المدركة، والصورة الحالية، وهي الصورة الاكثر تكرارا، أ ّما الصورة المرغوبة، فكانت الاقل تكرا را في كتب الدراسات الاجتماعية. وتو ّزع المكون الثالث المتعلق بأبعاد التفاعل الاجتماعي على سبعة أبعاد، هي: البعد الاجتماعي، والبعد السياسي والعسكري، والبعد الاقتصادي، والبعد الديني، والبعد البيئي، والبعد الثقافي، والبعد العلمي والتكنولوجي، وتوصلت النتائج في هذا المكّون أ ّن الصور الاكثر تكرا را للذات الوطنية ارتبطت بالبعد الاقتصادي، والاقل تكرارا لهذه الصورة ارتبطت بالبعد العلمي والتكنولوجي. كما كشف تحليل المقابالت في هذه الدراسة؛ أنّه يمكن التعرف على الصورة الذهنية للذات الوطنية لدى متخذي القرار والخبراء بسلطنة عمان، من خالل أربعة أبعاد رئيسة وفق نموذج بيترسون، هي: البعد وال وية العمانية، وفيه ُه الماضي الذي ظهر بشكل من م، وفيه الكثير من الاعتزاز والفخر بالتاريخ ّظ استُعرضت كيفية الاستفادة من الماضي في التطوير المستقبلي. البعد الداخلي، الذي أظهر مجموعة من الصور الذهنية الايجابية، ومجموعة أخرى من الصور السلبية. والبعد الخارجي، الذي أظهرت نتائجه صورة الذات الوطنية ومكانتها في المستويات العالمية، ودورها ومهمتها على الصعيد العالمي، والبعد الرابع وهو البعد الداخلي الخارجي، واستُعرضت فيه شرعية الدولة على المستوى المحلي، وكيفية تأثيره على الصعيد العالمي. وص ّممت الدراسة الحالية أربعة سيناريوهات مستقبلية لبناء الصورة الذهنية للذات الوطنية في التعليم المدرسي بسلطنة عمان، بالاستناد إلى عاملين حرجين )الاكثر غموضا(، وهما: ضعف التكامل بين التعليم المدرسي، والمؤسسات العامة والخاصة والاسرة والمجتمع ووسائل الاعالم، ونقص الصور الذهنية للذات الوطنية في المناهج الدراسية وعدم توازنها، ونتج عن ذلك أربعة سيناريوهات هي: السيناريو الاول: صور تشرق وتزدهر، والسيناريو َو الثاني: صور تتفتح وتتوسع، والسيناريو الثالث: ُص ر تحّد التفكير وتؤطره، والسيناريو الرابع: صور تشحب وتضمحل وتضيع. كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، ووضعت عددا من المقترحات بناء على نتائج الدراسة.
Category
Theses and Dissertations