Document
Teaching statistics to engineering students – an Australian experience of using educational technologies.
Identifier
10.24200/squjs.vol22iss2pp120-126
Source
Sultan Qaboos University Journal for Science v. 22, no. 2. p. 120-126.
Contributors
Khadem, Mohammad MRK., Author
Piya, Sujan., Author
Other titles
تدريس الإحصاء لطلبة الهندسة – تجربة أسترالية باستخدام التقنيات التعليمية.
Country
Oman.
City
Muscat.
Publisher
College of Science, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
Engineers require scientific methods whereby models are developed to explain real phenomena. Model building, data collection, data analysis, and data interpretation form the very core of any sound engineering practice. Therefore statistical methodologies are vital components in engineering curricula and engineers should have the ability to think statistically when dealing with data. They should learn how to design and conduct well-planned experiments to improve the efficiency of the process and the quality of products, and must learn to deal with data, and interpret results produced as a part of their data analysis skills. Statistical methods are vital in engineering practices such as process monitoring by control charts, process optimization by response surface methodology, determining important factors by hypothesis testing, process modelling by regression analysis, initial pilot plant operation by design of experiments and laboratory recommendation. This paper shares some of the experiences of teaching statistics to undergraduate engineering students in an Australian University, focusing on the appropriate content, teaching technique, educational technology, software package, online support and evaluation in an engineering problem solving course. Results from an online survey of students are also presented.
ISSN
2414-536 X
Arabic abstract
يحتاج المهندسون إلى أساليب علمية تُطوّر نماذج لتفسير الظواهر الواقعية. ويشكّل بناء النماذج، وجمع البيانات، وتحليلها، وتفسيرها جوهر أي ممارسة هندسية سليمة. ولذلك، تُعدّ المنهجيات الإحصائية عناصر أساسية في مناهج الهندسة، وينبغي أن يمتلك المهندسون القدرة على التفكير الإحصائي عند التعامل مع البيانات. وينبغي أن يتعلموا كيفية تصميم وإجراء تجارب مُخططة جيدًا لتحسين كفاءة العملية وجودة المنتجات، وأن يتعلموا كيفية التعامل مع البيانات، وتفسير النتائج الناتجة كجزء من مهاراتهم في تحليل البيانات. وتُعد الأساليب الإحصائية حيوية في الممارسات الهندسية، مثل مراقبة العمليات باستخدام مخططات التحكم، وتحسين العمليات باستخدام منهجية سطح الاستجابة، وتحديد العوامل المهمة من خلال اختبار الفرضيات، ونمذجة العمليات باستخدام تحليل الانحدار، والتشغيل الأولي للمصنع التجريبي من خلال تصميم التجارب والتوصيات المختبرية. تُشارك هذه الورقة بعض تجارب تدريس الإحصاء لطلاب الهندسة الجامعيين في إحدى الجامعات الأسترالية، مع التركيز على المحتوى المناسب، وأسلوب التدريس، والتكنولوجيا التعليمية، وحزمة البرامج، والدعم والتقييم عبر الإنترنت في مقرر حل المشكلات الهندسية. كما تُعرض نتائج استطلاع رأي عبر الإنترنت للطلاب.
Category
Journal articles