Document
تحديات الهوية اللغوية العربية في عصر العولمة.
Source
المؤتمر الدولي الثاني لكلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس، مج. 1، ص.101-123.
Contributors
Other titles
مكانة العلوم الاجتماعية ودورها في دراسة الظواهر الاجتماعية المعاصرة : اتجاهات وآفاق مستقبلية
Publisher
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2012-12
Language
Arabic
English abstract
Language represents one of the most important elements of the human identity of any people or country, and there is no doubt that the world today is witnessing multiple linguistic challenges, such as those faced by the Arabic language - the language of the Holy Qur'an - in order to maintain its position in light of the sweeping spread of some languages such as English, French, Spanish and Russian. From this point of view, my intervention, marked by the challenges of the Arab linguistic identity in the age of globalization, will deal with the reality of the Arabic language and the challenges it practices between belonging to its inherited originality and adapting to the dominant languages in the world, especially the English language, which the Arabs have increased in its study and mastery as a second language or alternative to the Arabic language, especially when The Arab elite is now proud of its cultural and linguistic affiliation with the English identity. Indeed, there are some Arabs who have abandoned their language, excluded it from the subjects of science and civilization, and used instead the language of the colonialists, especially in scientific fields such as medicine, engineering, science and mathematics. Rather, Arabic has become alienated in its homelands, and has become mixed in the colonial languages such as French and English through the language of daily dealings, in which the public and the private, the illiterate and the intellectual communicate, until the use of classical Arabic has receded, and public education has become from its early stages using English in the Arab East and French in the countries of the Maghreb in a form Clear and visible, which made the generations of the Arab and Islamic nation floundering in the duality of linguistic learning in the early stages of learning, and all of this is an effort by language researchers and scholars to join the scientific and cultural civilization, but this will not be at the expense of generations, their identity, the originality of the Arabic language and its relationship to the foundations of Arab society.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تمثل اللغة أحد أهم عناصر الهوية الإنسانية لأي شعب أو دولة، ومما لا شك فيه أن العالم اليوم يشهد تحديات لغوية متعددة كتلك التي تواجهها اللغة العربية - لغة القرآن الكريم - من أجل الحفاظ على مكانتها في ظل الانتشار الكاسح لبعض اللغات كالإنجليزية والفرنسية الإسبانية والروسية، ومن هذا المنطلق ستتناول مداخلتي الموسومة بتحديات الهوية اللغوية العربية في عصر العولمة واقع اللغة العربية والتحديات التي تمارسها بين الانتماء إلى أصالتها المتوارثة والتكيف مع اللغات المهيمنة في العالم وبخاصة اللغة الانجليزية، التي زاد إقبال العرب على دراستها وإتقانها كلغة ثانية أو بديلة عن اللغة العربية، خاصة عند النخبة العربية التي باتت تفتخر بالانتماء الثقافي واللغوي للهوية الانجليزية، بل إن هناك من العرب الذين تخلوا عن لغتهم، وغيبوها عن موضوعات العلوم والحضارة واستخدموا بدلاً منها لغة المستعمر لاسيما في المجالات العلمية كالطب والهندسة والعلوم والرياضيات. بل لقد اغتربت العربية في أوطانها، وصارت تهجن بلغات المستعمر كالفرنسية والانجليزية عبر لغة التعاملات اليومية، التي يتواصل بها العام والخاص، الأمي والمثقف حتى انحسر استعمال اللغة العربية الفصحى، وصار التعليم العام من أول مراحله يستخدم الإنجليزية في المشرق العربي والفرنسية في بلدان المغرب العربي بشكل جلي وظاهر، مما جعل أجيال الأمة العربية والإسلامية تتخبط في ازدواجية التعلم اللغوي في مراحل مبكرة من التعلم، وهذا كله سعيا من باحثي اللغة ودارسيها للالتحاق بالركب الحضاري العلمي والثقافي، ولكن هذا لن يكون على حساب الأجيال وهويتهم وأصالة اللغة العربية وعلاقتها بمقومات المجتمع العربي.
Category
Conferences & workshops