Document
تحديات القيادة المدرسية في مواجهة أزمة جائحة كوفيد19- وطرق التعامل معها من وجهة نظر مديري مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان.
Other titles
Challenges of school leadership in facing crisis of the Covid-19 pandemic and ways to deal with it from the point of view of Elementary schools' principals in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the challenges that school leadership faced
during the Covid-19 pandemic in the Sultanate of Oman from the point of
view of school principals and the methods in which they dealt with them, and
to determine whether there were statistically significant differences between
the responses of principals about these challenges according to the variables
(gender, educational phase, and period of experience in school leadership)..
To achieve the study's objectives, the descriptive approach was employed,
and a questionnaire was prepared of (46) phrases whose validity and
reliability were confirmed. The phrases of the questionnaire were classified
into four axes: challenges related to the teacher, challenges related to the
student, challenges related to the student's guardian, and challenges related
to the school environment. The questionnaire was directed to the entire study
society amounted by (157) principals in Al Dakhiliyah Governorate in the
Sultanate of Oman. The data was statistically processed depending on the
arithmetic means and standard deviations, and the T-test and one-way
ANOVA (analysis of variance) were used. The study reached some results,
the most important of which are:
- The means of the challenges that school leaders faced during the
Covid-19 pandemic, from the point of view of principals of
elementary schools, ranged between (4.19 to 4.48), which indicate
a degree of challenge ranging from high to very high.
- There are no statistically significant differences between the
respondents' responses to these challenges due to variables of
gender, educational phase, and years of experience in the school
leadership, in all aspects and at the level of the total score.
- Principals took a set of measures to confront the Covid-19
pandemic, in various axes of study, such as: holding training
workshops for the use of educational platforms; taking into account
the social and economic aspects for dyslexic students; and other
procedures.
In the light of the educational literature's analysis and the study's
results, the study provides a set of recommendations, including: providing
more opportunities for principals to participate in decision-making related
to facing crises as appropriate, giving more powers to principals to
perform their work well and to get benefit from their practical experience,
contributing to raise efficiency of principals to plan, face various crises,
and develop their leadership skills through training programs and various
courses during service, preparing government schools to face any crisis
that may occur in the future, such as strengthening the Internet networks,
increasing the number of classes to reduce the students' number in the one
class, providing spacious and clean places for students to eat meals during
break etc. The recommendations also included caring about other studies
about the leadership role in how to plan for managing various future crises
and what is the role of leaders after these crises in other governorates of
the Sultanate.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف التحديات التي واجهت القيادة المدرسية خلال جائحة كوفيد،19- بسلطنة ُعمان من وجهة نظر مديري المدارس والطرق التي اتخذوها للتعامل معها، وتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات مديري المدارس حول هذه التحديات، وفقا للمتغيرات )النوع الاجتماعي، والمرحلة التعليمية، وعدد سنوات الخبرة في القيادة المدرسية(، ولتحقيق أهداف الدراسة تم توظيف المنهج الوصفي، وإعداد استبانة تكونت من )46( فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد صنفت فقرات الاستبانة إلى أربعة محاور، هي: التحديات المتعلقة بالمعلم، والتحديات المتعلقة بالطالب، والتحديات المتعلقة بولي أمر الطالب، والتحديات المتعلقة بالبيئة المدرسية. وقد طبقت الاستبانة على مجتمع الدراسة بالكامل والبالغ )157( من مديري المدارس بمحافظة الداخلية في سلطنة ُعمان. وتمت المعالجة الاحصائية للبيانات اعتمادًا على المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، كما تم استخدام اختبار )ت(، وتحليل التباين الاحادي، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: - أن المتوسطات الحسابية للتحديات التي واجهت قيادات المدارس خلال جائحة كوفيد،19- من وجهة نظر مديري مدارس التعليم الاساسي، قد تراوحت ما بين )4.19 إلى 4.48( وهذه المتوسطات تشير إلى درجة تتراوح من عالية إلى عالية جدًا. - ال توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة لهذه التحديات تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي والمرحلة التعليمية وسنوات الخبرة في مجال القيادة المدرسية، في جميع المحاور وعلى مستوى الدرجة الكلية. - اتخاذ مديري المدارس مجموعة من الاجراءات لمواجهة جائحة كوفيد،19- في مختلف محاور الدراسة مثل: عقد مشاغل تدريبية حول استخدام المنصات التعليمية؛ مراعاة الجوانب الاجتماعية والاقتصادية للطلبة المعسرين؛ وغيرها من الاجراءات. وفي ضوء تحليل الادبيات التربوية ونتائج الدراسة، قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها: إتاحة الفرص بشكل أكبر لمديري المدارس للمشاركة في صنع القرارات المتعلقة بمواجهة الازمات حسب ما تراه مناسبًا، إعطائهم مزيدًا من الصالحيات لمديري المدارس حتى يتمكنوا من أداء عملهم بشكل جيد، وحتى يستفاد من خبراتهم العملية، المساهمة في رفع كفاءة مديري المدارس للتخطيط، ومواجهة الازمات المختلفة، وتنمية المهارات القيادية لديهم، وذلك من خلال توفير البرامج التدريبية، والدورات المختلفة أثناء الخدمة، تهيئة المدارس الحكومية لمواجهة أي أزمة قد تحدث مستقبلا، مثل تقوية شبكات الانترنت، زيادة عدد الصفوف الدراسية لتقليل كثافة الطلبة في الصف الواحد، توفير أماكن واسعة ونظيفة للطلبة لتناول الوجبات أثناء الفسحة وغيرها، كما شملت التوصيات كذلك الاهتمام بإجراء دراسات أخرى حول الدور القيادي في كيفية التخطيط إلدارة الازمات المختلفة مستقبال وما دور القيادات بعد هذه الازمات في محافظات أخرى من السلطنة.
Category
Theses and Dissertations