Document

تحليل محتوى كتب العلوم للصفوف من الخامس إلى الثامن الأساسي في سلطنة عمان في ضوء متطلبات دراسة التوجهات الدولية للرياضيات والعلوم TIMSS 2019.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss1pp31-50
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 1، ص. 31–50.
Other titles
Content analysis of the Omani sciences textbooks of grades (5–8) in the light of TIMSS 2019 requirements.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-01-01
Language
العربية.
English abstract
The current study aimed to determine the requirements of Trends of International Mathematics and Science Study (TIMSS 2019) and to find out the extent to which the content of science textbooks for grades (5–8) in the Sultanate of Oman includes the requirements of TIMSS 2019. Only the content dimension has been taken into account when conducting the content analysis. The study population includes all science books from the fifth to the eighth grade for the academic year 2021–2022. The study identified and organized the requirements in the study tool, and after confirming its validity and reliability, the analysis was performed, and data were collected and analyzed statistically using frequencies and percentages. The results showed a general lack of inclusion of TIMSS 2019 requirements in all grades (5–8), with (14.15%) of TIMSS 2019 requirements included in the fifth grade, (27.36%) in the sixth grade, (56.60%) in the seventh grade, and (36.79%) in the eighth grade. When studying the cumulative inclusion of TIMSS 2019 standards in classes (5–8) it was found that there was a similarity in the ratio in biology, a 4.5% difference in chemistry, a 13.5% difference in physics, and a 9.5% difference in Earth sciences. The study recommends reconsidering the content of science books for grades (5–8) in the Sultanate of Oman and including the missing requirements of TIMSS 2019 in the content of science books for these grades and benefiting from the tool that was prepared to apply it to current and future science books.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدف البحث إلى تحديد متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم TIMSS 2019 والتعرف على مدى تضمين محتوى كتب العلوم للصفوف (5-8) الأساسي في سلطنة عمان لمتطلبات TIMSS 2019 لبعد المحتوى فقط. استخدم البحث أسلوب تحليل المحتوى للإجابة عن أسئلة البحث، وتم على جميع كتب العلوم من الصف الخامس إلى الثامن الأساسي بالإضافة إلى كتاب النشاط للعام الدراسي 2021–2022. تم تحديد قائمة المتطلبات وتنظيمها في أداة الدراسة، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم إجراء التحليل وجمع البيانات وتحليلها إحصائيًا باستخدام التكرارات والنسب المئوية. أظهرت نتائج الدراسة اختلافًا بين النسب المتضمنة والنسب المحددة وفق متطلبات TIMSS 2019 في جميع الصفوف من (5-8)، حيث تم تضمين ما نسبته (14.2%) فقط من متطلبات TIMSS 2019 في كتاب الصف الخامس الأساسي، ونسبة (27.4%) في كتاب الصف السادس، ونسبة (56.6%) في الصف السابع، ونسبة (36.8%) في الصف الثامن. وعند دراسة نسبة تضمين معايير TIMSS 2019 بشكل تراكمي في الصفوف (5-8)، وجد أن هناك تماثلًا في النسبة في مجال الأحياء، وفارقًا مقداره (4.5%) في مجال الكيمياء، وفارقًا مقداره (13.5%) في مجال الفيزياء، وفارقًا مقداره (9.5%) في مجال علوم الأرض. توصي الدراسة بإعادة النظر في محتوى كتب العلوم للصفوف (5-8) في سلطنة عمان وتضمين متطلبات TIMSS 2019 الناقصة في محتوى كتب العلوم لهذه الصفوف.

Category
Journal articles

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
الجساسية, عائشة بنت حمد.
جامعة نزوى.
2019