Document

تحليل محتوى منهجية البحث النو عي في الأبحاث التربوية والنفسية المنشورة في الدوريات العربية خلال الفترة من (2010-2020).

Other titles
A Content Analysis of the Qualitative Research Methodology in Educational and Psychological Research Published in Arab periodicals During the Period (2010 to 2020)
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the characteristics of the content of the qualitative research methodology used in educational and psychological research published in Arab periodicals, as well as master's and doctoral dissertations during the period (2010 to 2020) and to know the degree of achievement of quality indicators in it. The content analysis method was used. The researcher developed a form for analyzing the content of the methodology and finding out the indicator of the degree of quality verification in it. The validity of the analysis tool was verified through the experts' judgments and that the reliability was verified through the agreement of the analysts, as the percentage of agreement in the analysis as a whole was (90.9%). The sample of the analyzed studies consisted of (37) qualitative studies in the educational and psychological fields, and in specializations of (curricula and teaching methods, educational foundations and administration, psychology, and learning technology). The results of the study came out that the most used qualitative research design was ethnographic research (24.32%), the most used tool for collecting data was the interview (78.3%), and that the most used type of sample was the purposeful sample with (35.14%). With regard to the availability of quality indicators in the content of the methodology of qualitative studies and research, results showed that the standards of each of the philosophical model, the description of the site and the sample, the data collection methods, and the description of trustworthiness and dependability strategies were achieved with a degree of "somewhat available", while the standards of research design and data analysis came with a degree of "not available". The study recommended the need for researchers to pay attention to employing the methodology in qualitative research in the right ways, in terms of using designs for qualitative research, its tools, sampling methods, how to ensure the trustworthiness of data, and data analysis methods.
Arabic abstract
هدفت ‌الدراسة ‌الراهنة ‌إلى ‌التعرف ‌على ‌خصائص‌محتوى ‌منهجية ‌البحث ‌النوعي ‌المستخدمة ‌في‌ الابحاث‌التربوية‌والنفسية‌المنشورة‌في‌الدوريات‌العربية وكذلك‌رسائل‌الماجستير‌والدكتوراه‌خالل‌الفترة‌ من‌)0272 إلى 0202(، ومعرفة درجة‌تحقق‌مؤشرات‌الجودة‌بها‌،حيث‌تم‌أستخدام‌أسلوب‌تحليل‌ المحتوى، وأعد‌الباحث‌أستمارة‌تحليل‌محتوى‌المنهجية‌ومعرفة مؤشر‌درجة‌تحقق‌الجودة‌بها‌،وقد‌ تم‌التحقق‌من‌صدق‌أداة‌التحليل‌من‌خالل‌صدق‌المحكمين‌،وتم‌التحقق‌من‌الثبات‌من‌خالل‌ أتفاق‌ثبات‌المحللين‌،حيث‌بلغت‌نسبة‌الاتفاق‌في‌التحليل‌ككل‌)%52.5(‌.وبلغت‌عينة‌الدراسات‌ التي ‌خضعت ‌للتحليل ‌)21( ‌دراسة ‌نوعية ‌في ‌المجالين التربوي ‌والنفسي، ‌وفي ‌التخصصات‌ )المناهج‌وطرق‌التدريس‌،الاصول‌والادارة‌التربوية‌،علم‌النفس‌،تكنولوجيالاتعلم(‌.وخرجت‌نتائج‌ أستخداماً الدراسة ‌بأن ‌أكثر ‌تصاميم ‌البحث ‌النوعي ‌ هو البحث الاثنوج ارفي بنسبة بلغت )%03.20(،وأن‌أكثر الادوات لجمع البيانات أستخداماً هي المقابلة بنسبة بلغت )%1..2(‌،وأن‌ أكثر أنواع العينات استخداماً هي العينة القصدية بنسبة بلغت )%29.73(. ‌وكما‌خرجت‌نتائج‌ الدراسة ‌أيضا ‌فيما ‌يتعلق ‌بمعرفة ‌مؤشر ‌تحقق ‌الجودة ‌في ‌محتوى ‌منهجية ‌الدراسات ‌والابحاث‌ النوعية‌،عن‌تحقق‌معايير‌كل‌من‌النموذج‌الفلسفي‌،ووصف‌الموقع‌والعينة‌وطرق‌جمع‌البيانات‌، ووصف‌استراتيجيات‌الموثوقية ‌والاعتمادية ‌بدرجة ‌"متوفر‌الى ‌حد ‌ما"، ‌بينما ‌جاء ‌معيار‌تصميم‌ البحث، ومعيار‌تحليل‌البيانات‌بدرجة‌"غير‌متوفر"‌.وأوصت‌الدراسة‌بالحاجة‌إلى‌أهتمام‌الباحثيين‌ بتوظيف ‌المنهجية ‌في ‌الابحاث ‌النوعية ‌بالطرق ‌الصحيحة، ‌من ‌حيث ‌أستخدام ‌التصاميم ‌للبحث‌ النوعي، ‌وأدواته، ‌وطرائق ‌اختيار ‌العينات، وكيفية ‌التأكد ‌من ‌موثوقية ‌البيانات، ‌وطرق ‌تحليل‌ البيانات.
Category
Theses and Dissertations