Document

Time-series modeling of air passengers fow and its impact on the national economy

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2013
Language
English
English abstract
This study investigates the relationship between air travel demand (passenger uplifts: PAX) and the economic growth of Oman (GDP) by taking quarterly data from January 1995 to December 2010. Attention is paid to some stationarity features, the existence of long run relationship between the variables under study by estimating different cointegration models such as Engle-Granger (1987) of two steps estimation procedure, Hansen-Covariate (1995) who developed Dickey and Fuller test of cointegrated equations, Phillips and Ouliaris (1998) residuals based tests and Johansen's multivariate technique. The error correction procedure is adopted to some of these models to explain the effect of the relationship in the short and long-run terms. The statistical software (R) is used to test the cointegration relation. Forecasting procedure is implemented to compare the efficiency of the perspective models. The findings of this study suggest that PAX and GDP are cointegrated. The techniques used are all not consistent in terms of estimating the long run relationship; however all of the tests detect only one cointegrating relation. The study recommends the use of Error correction of Hansen covariate model for forecasting since it gives more efficient forecast estimates based on minimum error measurement. The empirical analysis has an evidence of the multiplier effects of air transport on the economy.
Description
Thesis
Arabic abstract
تتناول هذه الدراسة العلاقة بين الطلب على السفر عن طريق الجو (ممثل بعدد المسافرين - PAX) والنمو الاقتصادي في سلطنة عمان (ممثل في مؤشر اجمالي الناتج المحلي-GDP) من خلال استخدام البيانات ربع السنوية للفترة من يناير 1995 إلى ديسمبر 2010. . وتركز هذه الدراسة على بعض الميزات المرتبطة بالسلاسل الزمنية للمتغيرات الاقتصادية مثل سكون السلاسل الزمنية (Stationarity) ووجود علاقة طويلة المدى بين المتغيرات قيد الدراسة ، وذلك عن طريق تقدير نماذج التكامل المشترك المختلفة ( cointegration approaches) عبر النهوج العلمية التي وضعها بعض العلماء مثل انجل وجرانجر(1987) والمتضمن عمليتين للتقدير ( Two - Step Estimation) ، وهانسن في عام 1995 الذي طور نموذج ديكي فولر في اختبار المعادلات للمتغيرات المشتركة (cointegrated equations)، وفيليبس وأولياريس (1998) والتي ركزت على الاختبارات القائمة على المتبقي (residulas) وتقنية جوهانسن للمتغيرات المتعددة. كما تم خلال الدراسة اعتماد "اجراءات تصحيح الخطأ" لبعض من هذه النماذج لشرح تأثير العلاقة على المدى القصير والطويل وذلك باستخدام البرنامج الإحصائي (R) لاختبار التكامل المشترك والعلاقة بين المتغيرات. كما تم تنفيذ إجراءات التنبؤ لمقارنة كفاءة النماذج المستخلصة في الدراسة وأشارت نتائج هذه الدراسة أن التقنيات المستخدمة كلها لا تتفق من حيث تقدير العلاقة بين المتغيرات على المدى الطويل ولكن كافة الاختبارات كشفت عن وجود علاقة تكاملية واحدة فقط بين حركة المسافرين وإجمالي الناتج المحلي. و توصي هذه الدراسة باستخدام نموذج تصحيح الخطأ لهانسن لأنه أعطى توقعات أكثر كفاءة في ما يخص التنبؤ مقارنة بباقي النماذج إضافة إلى أن التحليل التجريبي لها كان دليل على التأثيرات المضاعفة للنقل الجوي على الاقتصاد الوطني.
Category
Theses and Dissertations