Document
تنظيم الذات كمتغير وسيط في العلاقة بين العزيمة والأداء الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان.
Other titles
Self-regulation as a mediator between Grit and Academic Achievement among students of Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study examined the role of self-regulation; as a mediating
variable, in the relationship between grit and academic achievement. The
sample included 211 students from Sultan Qaboos University. The study
used a descriptive approach. To achieve the objectives of the study, two
scales used: self-regulation (Pintrich et al., 1991), and grit (Alhadabi et al.,
2019). The results of Baron & Kenny (1986) multiple regression analysis
showed a statistically significant effects of grit in self-regulation and
academic achievement, and statistically significant direct effects of self regulation on academic achievement. Moreover, the results showed that the
self-regulation mediated the relationship between grit and academic
achievement. The findings also showed a high level of self-organization, an
average level of grit, a good level of academic performance among Sultan
Qaboos University students, and a positive statistically significant
correlation between grit, self-regulation and academic achievement. The
findings also highlighted differences in level of both self-regulation and grit
attributable to the gender variable in favor of females, while there are no
statistically significant differences of academic achievement, and there are
no statistically significant differences between students of scientific colleges
and humanities colleges in the level of self-regulation, grit, and academic
achievement.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على إمكانية توسط تنظيم الذات للعلاقة بين العزيمة والأداء ُ الأكاديمي لدى عينة مكونة من 122. طالب وطالبة من طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، و تم تطبيق مقياس تنظيم الذات ) et Pintrich 1991 .,al)، ومقياس العزيمة )2019 .,al et Alhadabi)، وهي مقاييس تم التأكد من صدقها وثباتها ومالئمتها للبيئة العمانية من خالل العينة الأستطالعية والدراسات السابقة. وأظهرت نتائج تحليل الأنحدار المتعدد بطريقة بارون وكيني وجود تأثيرات مباشرة للعزيمة في تنظيم الذات والأداء الأكاديمي، وتأثيرات مباشرة لتنظيم الذات في الأداء الأكاديمي، كما أظهرت النتائج توسط تنظيم الذات للعالقة بين العزيمة والأداء الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس. و وجود مستوى مرتفع من تنظيم الذات و مستوى متوسط للعزيمة لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، ووجود مستوى جيد ً بين تنظيم من الأداء الأكاديمي لديهم، كما أظهرت و وجود عالقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيا ً الذات والعزيمة والأداء الأكاديمي لديهم، وكذلك وجود فروق دالة إح في مستوى كل من تنظيم صائيا ُعزى لمتغير النوع الأجتماعي في ً تنظيم الذات والعزيمة لصالح الأناث، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا مستوى الأداء الأكاديمي، كما أنه لا يوجد فروق دالة إحصائيا بين طلبة الكليات العلمية والكليات الأنسانية في مستوى كل من تنظيم الذات والعزيمة والأداء الأكاديمي.
Category
Theses and Dissertations