Document

تنظيم الذات كمتغير وسيط في العلاقة بين العزيمة والأداء الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان.

Other titles
Self-regulation as a mediator between Grit and Academic Achievement among students of Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The study examined the role of self-regulation; as a mediating variable, in the relationship between grit and academic achievement. The sample included 211 students from Sultan Qaboos University. The study used a descriptive approach. To achieve the objectives of the study, two scales used: self-regulation (Pintrich et al., 1991), and grit (Alhadabi et al., 2019). The results of Baron & Kenny (1986) multiple regression analysis showed a statistically significant effects of grit in self-regulation and academic achievement, and statistically significant direct effects of self regulation on academic achievement. Moreover, the results showed that the self-regulation mediated the relationship between grit and academic achievement. The findings also showed a high level of self-organization, an average level of grit, a good level of academic performance among Sultan Qaboos University students, and a positive statistically significant correlation between grit, self-regulation and academic achievement. The findings also highlighted differences in level of both self-regulation and grit attributable to the gender variable in favor of females, while there are no statistically significant differences of academic achievement, and there are no statistically significant differences between students of scientific colleges and humanities colleges in the level of self-regulation, grit, and academic achievement.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على إمكانية توسط تنظيم الذات للعلاقة بين العزيمة والأداء ُ الأكاديمي لدى عينة مكونة من 122. طالب وطالبة من طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، و تم تطبيق مقياس تنظيم الذات ) et Pintrich 1991 .,al)، ومقياس العزيمة )2019 .,al et Alhadabi)، وهي مقاييس تم التأكد من صدقها وثباتها ومالئمتها للبيئة العمانية من خالل العينة الأستطالعية والدراسات السابقة. وأظهرت نتائج تحليل الأنحدار المتعدد بطريقة بارون وكيني وجود تأثيرات مباشرة للعزيمة في تنظيم الذات والأداء الأكاديمي، وتأثيرات مباشرة لتنظيم الذات في الأداء الأكاديمي، كما أظهرت النتائج توسط تنظيم الذات للعالقة بين العزيمة والأداء الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس. و وجود مستوى مرتفع من تنظيم الذات و مستوى متوسط للعزيمة لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، ووجود مستوى جيد ً بين تنظيم من الأداء الأكاديمي لديهم، كما أظهرت و وجود عالقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيا ً الذات والعزيمة والأداء الأكاديمي لديهم، وكذلك وجود فروق دالة إح في مستوى كل من تنظيم صائيا ُعزى لمتغير النوع الأجتماعي في ً تنظيم الذات والعزيمة لصالح الأناث، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا مستوى الأداء الأكاديمي، كما أنه لا يوجد فروق دالة إحصائيا بين طلبة الكليات العلمية والكليات الأنسانية في مستوى كل من تنظيم الذات والعزيمة والأداء الأكاديمي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
2
0
آل سليم, نايفة بنت عيد.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2014