Document
تقنين اختبار التآزر البصري الحركي مكتمل المدى FRTVMI لدى طلبة الصفوف من 7 إلى ۱۲ بمدارس محافظة مسقط في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed at standardizing the FRTVMI and examining its psychometric properties. The sample consisted of 1213 students in grades 7-12. The reliability was estimated using internal consistency (Cronbach's Alpha), test- retest, and Inter-scorer reliability. The reliability values were (0.89), (0.63) and (0.71-0.78) respectively, reflecting acceptable reliability estimates. To examine the FRTVMI validity used three methods: Face Validity, Criterion related Validity, and Construct Validity. To estimate Criterion related Validity, the correlation was calculated between the FRTVMI and Background Interference Procedure for The Bander- Gestalt Test, results showed statistically significant negative correlation with Interference Procedure and Normal Background (p< 0.05). The results of Construct Validity showed that the FRTVMI differentiated between two groups (typically developing students and students with intellectual disability) and between students in different grades. In addition, the results showed that the correlation between FRTVMI and Raven Progressive Matrices was significantly positive (r= 0.46, p< 0.05). Finally, grades and gender specific percentiles ranks were derived as norms for raw scores. Implications for the study are discussed in terms of the need for adequate assessment instruments for use in the Sultanate of Oman and the benefits of using FRTVMI in Oman.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقنين اختبار التآزر البصري الحركي مكتمل المدى FRTVMI لدى طلبة الصفوف من 7 إلى ۱۲ بمدارس محافظة مسقط في سلطنة عمان، والتحقق من خصائصه السيكومترية، تألفت عينة الدراسة من طلبة الصفوف من 7 إلى ۱۲ ن-۱۲۱۳)، تم تطبيق الاختبار في العام الدراسي ۲۰۱۸ / ۲۰۱۷ م، وتم التحقق من ثبات الاختبار بثلاث طرق: طريقة ثبات ألفا كرونباخ حيث بلغت للدرجة الكلية للاختبار (۰٫۸۹)، ولكل صف من الصفوف وتراوحت بين (۰٫۸۱- 0٫۹۰)، (۲) طريقة الثبات بإعادة الاختبار وبلغ (۰٫۹۳)، (۳) طريقة ثبات التصحيح والمصححين وبلغ ۰٫۷۸، ۰٫۷۱ على التوالي، وهي قيم مقبولة للثبات، كما تم التحقق من صدق الاختبار بثلاث طرق وهي: (1) الصدق الظاهري وأشارت نتائجه إلى ملاءمة فقرات الاختبار البيئة العمانية، و(۲) الصدق المرتبط بمحك الذي تم الكشف عنه من خلال حساب معامل الارتباط بين درجات الطلبة في الاختبار الحالي ودرجاتهم في اختبار بندر جشتلت للخلفية المتداخلة بصورتيه العادية والمتداخلة، وأشارت النتائج بوجود ارتباطات سالبة ودالة إحصائيا عند مستوى دلالة 0٫05، و(۳) صدق المفهوم حيث تم الكشف عنه من خلال المجموعات المتضادة، حيث كشفت النتائج عن قدرة الاختبار التمييزية في ضوء متغير الحالة التشخيصية، وكذلك من خلال التمييز بين الصفوف المختلفة، وكشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ٫۰۵. في الدرجة الكلية بين الصفوف من ۷-۱۲ لصالح الصف الأكبر، وكذلك تم الكشف عن صدق المفهوم عن طريق تطبيق اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة، وأشارت النتائج إلى وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى0.00، بين درجات الاختبارين، حيث بلغ معامل الارتباط (046). وأخيرا بعد أن تم التحقق من الخصائص السيكومترية المقبولة للاختبار، تم اشتقاق الرتب المئينية كمعايير الدرجات الخام، حيث تم اشتقاق معايير موحدة لكل صف من الصفوف ۷-۱۲ ولكل نوع على حدة، وبناء على نتائج الدراسة تم تقديم التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations