Document
تقويم برنامج المعلمين الأوائل بالمعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين بسلطنة عمان في ضوء نموذج كير كباتريك.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Evaluation of the first Teachers program at the specialized Institute for professional training of teachers in the Sultanate of Oman in the light of the Kirkpatrick model
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to evaluate the program of first teachers at the specialized Institute
for professional training of teachers in the Sultanate of Oman according to the
Kirkpatrick model in the level of (reactions, learning, behavior (application), final
results), and to achieve the objectives of the study, the researcher relied on the
descriptive curriculum, and A questionnaire was also built to evaluate the first
Teachers program at the specialized Institute for professional training of teachers in
the Sultanate of Oman according to the Kirkpatrick model, consisting of (38)
paragraphs and the sample of the study amounted to (310) first teachers who
completed the program of first teachers during the period of (2016 – 2023), The
results showed a very high level for all levels of the Kirkpatrick model (reactions,
learning, behavior (application), final results). the results also showed that there were
differences in the opinions of participants in a program attributed to the gender
variable, and there were no significant differences in the questionnaire dimension
attributed to the specialization variable and years of service. the study recommended
to use the Kirkpatrick model in evaluating other programs at the specialized Institute
for vocational training in the Sultanate of Oman, and to use the questionnaire in
measuring another program.
Keywords: calendar, training, training programs, specialized institute, Kirkpatrick
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقويم برنامج المعلمين الأوائل بالمعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين
في سلطنة عمان وفق نموذج كيركباتريك )Kirkpatrick )في مستوى ردود الأفعال، والتعلم، والسلوك
والتطبيق، والنتائج النهائية(، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي، وكذلك قام
ببناء استبانة لتقويم برنامج المعلمين الأوائل بالمعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين في سلطنة
عمان وفق نموذج كيركباتريك )Kirkpatrick)، وهو
مكون من )38( فقرة، وبلغت عينة الدراسة )310(
معلم أول ممن أنهوا برنامج المعلمين الأوائل خلال المدة من عام )2016 – 2023(، وأظهرت النتائج
ً
ً مستوى مرتفعا جدا لجميع مستويات نموذج كيركباتريك )ردود الافعال، والتعلم، والسلوك والتطبيق،
والنتائج النهائية(، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق في آراء المشاركين في البرنامج تعزى إلى متغير
الجنس، وعدم وجود فرو ق ذات دلالة في بعد الاستبانة تعزى إلى متغير التخصص وسنوات الخدمة،
و أوصت الدراسة باستعمال نموذج كيركباتريك )Kirkpatrick )في تقويم برامج أخرى في المعهد
التخصصي للتدريب المهني بسلطنة عمان،
في سلطنة عمان وفق نموذج كيركباتريك )Kirkpatrick )في مستوى ردود الأفعال، والتعلم، والسلوك
والتطبيق، والنتائج النهائية(، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي، وكذلك قام
ببناء استبانة لتقويم برنامج المعلمين الأوائل بالمعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين في سلطنة
عمان وفق نموذج كيركباتريك )Kirkpatrick)، وهو
مكون من )38( فقرة، وبلغت عينة الدراسة )310(
معلم أول ممن أنهوا برنامج المعلمين الأوائل خلال المدة من عام )2016 – 2023(، وأظهرت النتائج
ً
ً مستوى مرتفعا جدا لجميع مستويات نموذج كيركباتريك )ردود الافعال، والتعلم، والسلوك والتطبيق،
والنتائج النهائية(، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق في آراء المشاركين في البرنامج تعزى إلى متغير
الجنس، وعدم وجود فرو ق ذات دلالة في بعد الاستبانة تعزى إلى متغير التخصص وسنوات الخدمة،
و أوصت الدراسة باستعمال نموذج كيركباتريك )Kirkpatrick )في تقويم برامج أخرى في المعهد
التخصصي للتدريب المهني بسلطنة عمان،
Category
Theses and Dissertations